Απόφ. Φ2-1617/2010 (07/12/2010)

Διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης, και ελέγχου ολοκληρωμένων συστημάτων παρακολούθησης εισροών - εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Απαιτήσεις συμμόρφωσης, καταγραφής, λειτουργίας και διασφάλισης των μετρήσεων και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων.

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

Αρ. Φύλλου 1980
21 Δεκεμβρίου 2010

Αριθμ. Φ2-1617

Διαδικασίες και προδιαγραφές εγκατάστασης, και ελέγχου ολοκληρωμένων συστημάτων παρακολούθησης εισροών - εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Απαιτήσεις συμμόρφωσης, καταγραφής, λειτουργίας και διασφάλισης των μετρήσεων και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ - ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τον Ν. 1558/85 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και κωδικοποιήθηκε με το Π.Δ. 63/05 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (ΦΕΚ Α΄ 98).

2. Τον Ν. 3784/09 «Αναθεώρηση του Ν. 703/77 περί ανταγωνισμού και άλλες διατάξεις» και ειδικότερα το άρθρο 31 παρ. 7 αυτού (ΦΕΚ Α΄ 137).

3. Το Π.Δ. 118/2006, περί «όρων και προϋποθέσεων εγκατάστασης και λειτουργίας αντλιών καυσίμων και πρατηρίων υγρών καυσίμων» (ΦΕΚ Α΄ 46).

4. . Το Π.Δ. 397/88 «Οργανισμός του Υπουργείου Εμπορίου», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ΦΕΚ Α΄ 185).

5. Το Π.Δ. 293/1999 (ΦΕΚ Α΄ 263) «Οργανισμός του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

6. Το Π.Δ. 185/09 «Ανασύσταση του Υπουργείου Οικονομικών, συγχώνευση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και μετονομασία του σε «Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας» (ΦΕΚ Α΄ 213).

7. Το Π.Δ. 187/09 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ Α΄ 214).

8. Το Π.Δ. 189/09 (ΦΕΚ Α΄ 221) «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων».

9. Την Απόφαση του Πρωθυπουργού με αριθμό 2876/09 «Αλλαγή τίτλου Υπουργείων» (ΦΕΚ Β΄ 2234).

10. Την Απόφαση 46498/ΔΙΟΕ 1913/13.10.2010 του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας περί καθορισμού αρμοδιοτήτων του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Ντίνου Ρόβλια (ΦΕΚ Β΄ 1642).

11. Το γεγονός ότι από την πράξη αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

`Αρθρο 1
Περιγραφή - Γενικές Απαιτήσεις

1. Ως ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών, νοείται σύστημα το οποίο απαρτίζεται από:

α) μηχανισμό (υποσύστημα) μέτρησης στάθμης και θερμοκρασίας δεξαμενής και παρεπόμενα μέρη αυτού,

β) υποσύστημα παρακολούθησης εκροών από τις αντλίες καυσίμων,

γ) κεντρική μονάδα (κονσόλα) ελέγχου και επεξεργασίας δεδομένων, και

δ) υποσύστημα κεντρικής ενημέρωσης δημόσιων αρχών.

2. Κάθε σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών που εγκαθίσταται στα πρατήρια υγρών καυσίμων πρέπει:

- Να μετράει αδιάλειπτα τη στάθμη του καυσίμου εντός εκάστης δεξαμενής και να μετατρέπει αυτήν σε αντίστοιχο περιεχόμενο όγκο καυσίμου.

- Να παρακολουθεί, καταγράφει και συγκρίνει τις ποσότητες των εξερχόμενων από τις αντλίες καυσίμων, με τις αντίστοιχες εξερχόμενες ποσότητες καυσίμων από τις δεξαμενές κατά τη λειτουργία του πρατηρίου σε πραγματικό χρόνο.

- Να έχει δυνατότητα ανίχνευσης διαρροών καυσίμων ή να συμπληρώνει, προσαρμόζεται και συνεργάζεται με ήδη εγκατεστημένα συστήματα ανίχνευσης διαρροών καυσίμων ώστε να αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα.

- Να παρέχει έγκαιρη και κατάλληλη ειδοποίηση έναντι διαρροών, ανθρώπινου σφάλματος, αστοχίας υλικού ή λανθασμένου προγραμματισμού.

- Να συλλέγει, καταγράφει, επεξεργάζεται και διασφαλίζει ηλεκτρονικά όλα τα δεδομένα που αφορούν τις εισροές και εκροές από τις δεξαμενές των καυσίμων καθώς και να αποστέλλει αυτά ηλεκτρονικά σε κεντρικές βάσεις δεδομένων.

- Να συνδέεται με κατάλληλο τύπο εγκεκριμένου φορολογικού ηλεκτρονικού μηχανισμού του ν. 1809/88 (ΦΕΚ Α΄ 222) όπως αυτός ισχύει, για την ηλεκτρονική διασφάλιση των δεδομένων που αφορούν τις εισροές και τις εκροές.

- Να πληροί τις προϋποθέσεις που προβλέπονται αναλυτικά στην παρούσα απόφαση.

`Αρθρο 2
Συμμόρφωση με ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα

1. Κάθε σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών (αισθητήρες, τροφοδοτικά, κάρτες επικοινωνίας κ.λπ.) φέρει σήμανση CE, σε συμμόρφωση με την οδηγία 94/9/EC και με κάθε σχετική κοινοτική οδηγία ή κανονισμό (όπως, ενδεικτικά οι οδηγίες: 2004/108/EC (EMC), 2006/ 95/ EC και σήμανση εχ σύμφωνα με τις πράξεις της Ευρωπαϊκής Κοινότητας EC ATEX GUIDELINES, 3rd Edition - June 2009 (ή προηγούμενες) και συνοδεύεται από σχετική δήλωση συμμόρφωσης του κατασκευαστή.

2. Ο μηχανισμός μέτρησης στάθμης πρέπει να είναι σύμφωνος με όλες τις απαιτήσεις των Διεθνών Συστάσεων OIML R 85 - 1&2, Edition 2008(E) και OIML R 85 - 3, Edition 2008 τούτου πιστοποιουμένου από Κοινοποιημένο Φορέα ή Εθνικό Μετρολογικό φορέα χώρας της Ε.Ε.

`Αρθρο 3
Προσδιορισμός όγκου καυσίμου δεξαμενής

1. Ο προσδιορισμός του όγκου του καυσίμου εντός της δεξαμενής, καθώς και των μεταβολών αυτού (εισερχόμενες - εξερχόμενες ποσότητες) γίνεται από το υποσύστημα μέτρησης της στάθμης του καυσίμου.

2. Ο μηχανισμός μέτρησης του υποσυστήματος, μετρά τη στάθμη και τη θερμοκρασία του καυσίμου, καθώς επίσης και τη στάθμη νερού εντός της δεξαμενής του πρατηρίου. Ο μηχανισμός αυτός είναι σε διαρκή σύνδεση με κατάλληλο ελεγκτή συλλογής και δυνητικής επεξεργασίας των δεδομένων μετρήσεων. Ο μηχανισμός αποτελείται από κατάλληλο αισθητήρα μεταλλικής ράβδου (magnetostrictive ή άλλη αντίστοιχη τεχνολογική μέθοδο μέτρησης στάθμης). Ο μηχανισμός διαθέτει κα­τάλληλη διακριτική ικανότητα και ακρίβεια μέτρησης, ώστε να παρέχει αξιόπιστα αποτελέσματα.

3. Ο μηχανισμός (υποσύστημα) μέτρησης στάθμης είναι σε θέση να πραγματοποιεί αυτόματη αναγνώριση της εισροής καυσίμου στις δεξαμενές κατά τον εφοδιασμό και να καταγράφει αυτήν ως νέα παραλαβή μετά την παρέλευση ικανού χρόνου προς οριστικοποίηση της στάθμης. Ο χρόνος από την ολοκλήρωση της εισροής καυσίμου μέχρι την αποκατάσταση της ηρεμίας της στάθμης καλείται «χρόνος ηρεμίας» και προσδιορίζεται από τον εγκαταστάτη με την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος.

`Αρθρο 4
Παρακολούθηση εκροών αντλιών

1. Η παρακολούθηση των εξερχόμενων προς πώληση ποσοτήτων, μέσω των δεδομένων που παράγονται από τις διατάξεις ένδειξης των αντλιών καυσίμων, γίνεται από κατάλληλο μηχανισμό (υποσύστημα) παρακολούθησης εκροών αντλιών. Το υποσύστημα αυτό αποτελείται από ελεγκτές επικοινωνίας και συλλογής στοιχείων από τις διατάξεις ένδειξης (μηδενιζόμενο και συγκεντρωτικό αθροιστή) των αντλιών και μεταφοράς της πληροφορίας μέσω κατάλληλης διασύνδεσης (ενσύρματης ή ασύρματης) σε κεντρική μονάδα ελέγχου.

2. Το υποσύστημα παρακολούθησης εκροών αντλιών παρακολουθεί και ελέγχει αδιάλειπτα τις κινήσεις των ακροσωληνίων και καταγράφει τις εκροές ανά αντλία, είδος καυσίμου κ.λπ., λαμβανομένου υπ΄ όψη του μέγιστου επιτρεπόμενου σφάλματος των αντλιών +/- 0,5%.

`Αρθρο 5
Βαθμονόμηση και μέγιστα αποδεκτά σφάλματα καλής λειτουργίας

1. Πριν από την τελική βαθμονόμηση και παράδοση σε λειτουργία του συστήματος, γίνεται αρχική ογκομέτρηση των δεξαμενών καυσίμων. Η εν λόγω ογκομέτρηση γίνεται με χρήση διακριβωμένων ογκομετρικών προτύπων (ογκομετρικού δοχείου ή προτύπου μετρητή ροής), ή με οποιαδήποτε άλλη δόκιμη μέθοδο. Η ογκομέτρηση αποτυπώνεται σε βήματα όχι μεγαλύτερα των εκατό λίτρων. Σχετικές τεχνικές οδηγίες παρέχονται, μεταξύ άλλων, στη Διεθνή Σύσταση OIML R 71:2008 και τα αναφερόμενα σε αυτή πρότυπα ISO.

2. Οι ενδιάμεσες διορθώσεις καθώς και η τελική βαθμονόμηση - ογκομέτρηση της δεξαμενής, μπορούν να γίνονται είτε με δοκιμές επαλήθευσης μέσω προσθήκης ή αφαίρεσης προτύπων όγκων καυσίμου (με ογκομετρικά πρότυπα ή πρότυπο μετρητή ροής), ή με οποιαδήποτε άλλη δόκιμη μέθοδο που προβλέπεται από τον κατα­σκευαστή του συστήματος, έτσι ώστε μετά την τελική ρύθμιση να απεικονίζονται αξιόπιστα οι ποσότητες των καυσίμων εντός των δεξαμενών.

3. Σε περίπτωση δύο ή περισσότερων μόνιμα διασυνδεόμενων δεξαμενών, αυτές θεωρούνται ως μία δεξαμενή.

4. Το σύστημα πρέπει να μπορεί να συγκρίνει τις καταγραφόμενες πωλήσεις καυσίμων μέσω αντλιών, με τις αντίστοιχες μεταβολές που καταγράφονται από το υποσύστημα παρακολούθησης των δεξαμενών. Εφόσον από την σύγκριση εμφανίζονται διαφορές, αυτές δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν το +/-0,5% τουλάχιστον κατά το τμήμα που προέρχεται από το σφάλμα των μετρητών των αντλιών. Τυχόν επιπλέον διαφορές πρέπει να μπορούν να αιτιολογούνται βάσει δεδομένων παρεχόμενων από το σύστημα σε σχέση με την πηγή προέλευσης. Οι διαφορές αυτές, θα υπολογίζονται στους 15°C.

Προς ελαχιστοποίηση των σφαλμάτων λόγω θερμοκρασιακών διαφορών του καυσίμου μεταξύ των διαφόρων υποσυστημάτων (δεξαμενές, αντλίες), οι τιμές μέτρησης σε όλα τα υποσυστήματα ανάγονται και σε θερμοκρασία 15°C. Ο τρόπος αναγωγής του όγκου στους 15°C, πρέπει να είναι ενιαίος και να γίνεται μέσω της χρήσης πινάκων αναγωγής ταυτόσημων με αυτούς των διυλιστηρίων (API/ASTM 54Β). Εφόσον δεν προβλέπεται διαφορετικά από το σύστημα, ως μέση πυκνότητα κάθε προϊόντος λαμβάνονται οι τιμές του ακόλουθου πίνακα:

Προϊόν Πυκνότητα (kg/m3)
Πετρέλαιο κίνησης 836,0
Πετρέλαιο θέρμανσης 850,0
Βενζίνη 95RON 744,0
Βενζίνη 100RON 755,0
Βενζίνη L.R.P. 742,0

`Αρθρο 6
Μέτρα προστασίας - σφράγισης κατά ενδεχόμενης προσπάθειας παραποίησης του συστήματος

1. Ο κατασκευαστής ή ο εγκαταστάτης του συστήματος προσδιορίζει και τεκμηριώνει αναλυτικά τον τρόπο ή τους τρόπους προστασίας του συστήματος. Για το σκοπό αυτό είναι δυνατό να προβλέπονται σημεία σφράγισης σε κρίσιμα μέρη, για την αποφυγή καταδολίευσης ή/και αλλοίωσης των μετρήσεων και των αποτελεσμάτων. Στα σημεία αυτά περιλαμβάνονται οπωσδήποτε το σημείο στήριξης της μετρητικής ράβδου επί της δεξαμενής, το περίβλημα ή/και η θύρα επικοινωνίας των ελεγκτών (εφόσον υπάρχει), ή τα σημεία εισόδου/εξόδου των ψηφιακών δεδομένων στις κάρτες διεπαφής (interfaces), εφόσον πρόκειται για ελεγκτές εγκατεστημένους σε Η/Υ.

2. Οι παραπάνω σφραγίσεις, θα γίνονται με σφραγίδες της εταιρίας εγκατάστασης, ο τύπος των οποίων εγκρίνεται προηγουμένως από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

3. Σε περίπτωση ύπαρξης ανεξάρτητου ελεγκτή (controller), πέραν των προαναφερομένων, μπορούν να σφραγίζονται εντός του κυτίου του ελεγκτή, το υλικό (hardware) του συστήματος, που επεξεργάζεται και παράγει κρίσιμες πληροφορίες.

4. Σε περίπτωση που το λογισμικό επεξεργασίας των δεδομένων του συστήματος ευρίσκεται και λειτουργεί σε κοινό Η/Υ, τότε λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για τον έλεγχο και ταυτοποίηση του λογισμικού (ID λογισμικού, αριθμός έκδοσης, checksum, CRC16 ή CRC32 ή οτιδήποτε άλλο) καθώς και για την προστασία των ευαίσθητων δεδομένων του συστήματος (δεδομένα ογκομέτρησης της δεξαμενής, δεδομένα αναγωγής της θερμοκρασίας, δεδομένα πυκνότητας των ειδών των καυσίμων, κ.λπ.)

5. Τα δεδομένα των πινάκων αναγωγής στους 15°C καθώς και το λογισμικό αναγωγής, είναι κλειδωμένα και μη προσβάσιμα στον χρήστη του συστήματος.

6. Κάθε επέμβαση στο σύστημα για μεταβολή παραμέτρων, δεδομένων, αλγορίθμων υπολογισμού ή οτιδήποτε άλλο επηρεάζει άμεσα ή έμμεσα τα παραγόμενα απο­τελέσματα, διενεργείται μόνον από την εταιρία κατασκευής ή/και εγκατάστασης του συστήματος, μετά από σχετική εξουσιοδότηση από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΙΑΝ. Κάθε επέμβαση απαιτεί τουλάχιστον κωδικό πρόσβασης, αριθμείται διαδοχικά από ένα μη μηδενιζόμενο μετρητή (non resetable counter) και τα στοιχεία του χειριστή, η ημερομηνία, η ώρα καθώς και όλες οι πραγματοποιηθείσες μεταβολές, καταγράφονται σε μία μη εξαλείψιμη μνήμη, η οποία διατηρείται για τουλάχιστον

10 έτη. Ο μη μηδενιζόμενος μετρητής καθώς και το περιεχόμενο της μη εξαλείψιμης μνήμης, θα είναι δυνατόν να εμφανίζονται με απλό χειρισμό κατά τη λειτουργία του συστήματος στην διάταξη ένδειξης αυτού, ώστε να παρέχει τη δυνατότητα ελέγχου από τις Αρχές.

`Αρθρο 7
Κεντρική υπολογιστική μονάδα διαχείρισης (κονσόλα)

1. Η Κεντρική Υπολογιστική Μονάδα Διαχείρισης συγκεντρώνει, επεξεργάζεται και αποθηκεύει όλα τα δεδομένα εισροών, εκροών και αποθεμάτων και παρέχει κατάλληλη διεπαφή με τον χρήστη. Αποτελείται από κατάλληλο υλικό και λογισμικό, εγκατεστημένο είτε σε επί τούτου διατιθέμενη αυτόνομη μονάδα ή σε συνήθη Η/Υ.

2. Η κεντρική υπολογιστική μονάδα διαχείρισης παρέχει τις εξής λειτουργίες:

α) Υπολογίζει τον όγκο καυσίμου και του νερού ξεχωριστά εντός της δεξαμενής από τα δεδομένα στάθμης στην τρέχουσα θερμοκρασία.

β) Ανάγει τον όγκο καυσίμου σε θερμοκρασία 15°C με βάση τους πίνακες API/ASTM 54Β.

γ) Παρακολουθεί και καταγράφει τις εκροές καυσίμου, σε μεμονωμένη και αθροιστική βάση, ανά ακροσωλήνιο και είδος καυσίμου στην τρέχουσα θερμοκρασία, καθώς και σε θερμοκρασία 15°C, διατηρώντας τα στοιχεία αυτά σε μνήμη, κατά τρόπο μη προσπελάσιμο και μη αλλοιώσιμο από τον χρήστη.

δ) Υπολογίζει μετά το πέρας κάθε πραγματοποιούμενης εκροής από το σύνολο των ακροσωληνίων κάθε δεξαμενής (σε «χρόνο ηρεμίας») το τρέχον ισοζύγιο καυσίμου ανά δεξαμενή και παρουσιάζει/καταγράφει τυχόν αποκλίσεις στην τρέχουσα θερμοκρασία καθώς και σε θερμοκρασία 15°C.

ε) Παρακολουθεί και προλαμβάνει με έγκαιρη ειδοποίηση ενδεχόμενες διαρροές, αστοχία υλικού, ανθρώπινα σφάλματα ή/και λανθασμένο προγραμματισμό.

Ως διαρροή, θεωρείται απώλεια >0,75 l/h σε στατική κατάσταση, όπως ορίζεται στις σχετικές διατάξεις του Π.Δ. 118/2006.

στ) Παρέχει τη δυνατότητα επιλογής λειτουργίας του συστήματος σε κατάσταση «λιτρομέτρησης» για κάθε αντλία ξεχωριστά και για μικρές ποσότητες καυσίμου ανά εκροή και ανά αντλία (10 ή 20 λίτρων). Στην κατάσταση αυτή εκδίδεται δελτίο λιτρομέτρησης, το οποίο σημαίνεται από τον φορολογικό μηχανισμό. Για το ισοζύγιο του συστήματος, οι ποσότητες αυτές πρέπει να επιστρέφονται στην δεξαμενή.

ζ) Εκδίδει συγκεντρωτικές αναφορές (έναρξης εργασιών, κλείσιμο βάρδιας, κλείσιμο ημέρας, ισοζύγιο αποθεμάτων κ.λπ.). Στις αναφορές αυτές, εμφανίζονται οπωσδήποτε οι τυχόν διαφορές μεταξύ πωληθεισών ποσοτήτων και αντίστοιχων μειώσεων ποσοτήτων στις δεξαμενές, σε απόλυτους αριθμούς και σε ποσοστιαία βάση. Οι εν λόγω διαφορές εμφανίζονται και σε θερμοκρασία αναγωγής 15°C.

Οι ημερήσιες αναφορές (κλείσιμο ημέρας) σημαίνονται ηλεκτρονικά και κρατούνται σε αρχείο, με ευθύνη του πρατηριούχου.

η) Διαθέτει δυνατότητα παροχής οπτικών και ηχητικών προειδοποιητικών σημάτων συναγερμού (alarms) για όλες τις κρίσιμες λειτουργίες του συστήματος (όπως ύπαρξη νερού πέραν μίας ορισμένης στάθμης εντός της δεξαμενής, μη εξουσιοδοτημένη διακίνηση, κλοπή καυσίμου από δεξαμενή μέσω εξωτερικής αντλίας, διαρροή στο υπέδαφος, υπέρβαση των προβλεπόμενων στην παρούσα ορίων σφαλμάτων κ.λπ.)

Τα ανωτέρω συμβάντα καταγράφονται σε αρχείο αναφοράς (log file) το οποίο καταχωρείται σε ανεξίτηλη μνήμη.

θ) Σε περίπτωση διακοπής της παροχής ηλεκτρικής ισχύος στο σύστημα, παρέχεται η δυνατότητα αποθήκευσης όλων των τρεχόντων στοιχείων, καθώς και η δυνατότητα ανάκλησης τους μετά την επαναφορά της ηλεκτρικής ισχύος, για την περαιτέρω συνέχιση της λειτουργίας του συστήματος.

Στην περίπτωση αυτή, το σύστημα είναι σε θέση να συνυπολογίσει ενδεχόμενες πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά το διάστημα της διακοπής της ηλεκτρικής ισχύος.

Επιπλέον το σύστημα επιτρέπει να καταχωρούνται και τυχόν εισροές οι οποίες πραγματοποιήθηκαν κατά την διάρκεια της διακοπής της ηλεκτρικής ισχύος.

`Αρθρο 8
Διαδικασίες εγκατάστασης

1. Εταιρείες Εγκατάστασης.

Κάθε εταιρία εγκατάστασης συστημάτων οφείλει να υποβάλλει ηλεκτρονικά τα στοιχεία της στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΙΑΝ, πριν από την παροχή υπηρεσιών. Κάθε εταιρία εγκατάστασης πρέπει να μπορεί να αποδεικνύει ότι διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία, το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό και ότι δύναται να παρέχει ανταλλακτικά και υπηρεσίες άμεσης τεχνικής υποστήριξης για τουλάχιστον 10 χρόνια από την ημερομηνία εγκατάστασης.

2. Δήλωση Εγκατάστασης.

Μετά την τελική εγκατάσταση και έναρξη λειτουργίας κάθε συστήματος, η εταιρία εγκατάστασης συντάσσει και υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση-γνωστοποίηση στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΙΑΝ αναφορικά με την ορθή και νόμιμη λειτουργία του εγκατεστημένου συστήματος. Συνημμένα υποβάλλονται συγκεντρωτικές αναφορές από δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος, διάρκειας τουλάχιστον ενός μηνός, προς απόδειξη των παραπάνω.

3. Ήδη εγκατεστημένα συστήματα είναι αποδεκτά εφόσον συμμορφώνονται πλήρως με τις απαιτήσεις της παρούσας, υποκείμενα ομοίως στην υποχρέωση υποβολής της προαναφερθείσας υπεύθυνης δήλωσης και συγκεντρωτικών αναφορών.

4. Οι αναφερόμενες στα σημεία 2 και 3 δηλώσεις και αναφορές ελέγχονται και θεωρούνται από την αρμόδια υπηρεσία.

`Αρθρο 9
Βλάβες του συστήματος

1. Κάθε δυσλειτουργία - βλάβη του συστήματος που έχει ως αποτέλεσμα απόκλιση από τα όρια σφάλματος ή διακοπή της λειτουργίας του, αποκαθίσταται από την εταιρεία εγκατάστασης άμεσα και το πολύ εντός 5 ημερών.

2. Οι πρατηριούχοι είναι υπεύθυνοι για την παρακολούθηση της σωστής διαχρονικής λειτουργίας ολόκληρου του εγκατεστημένου συστήματος. Στις περιπτώσεις βλάβης οι πρατηριούχοι, πρέπει να καλούν άμεσα την εταιρία εγκατάστασης για την παροχή τεχνικής υποστήριξης και την αποκατάσταση της βλάβης. Η κλήση της εταιρίας εγκατάστασης από τον πρατηριούχο για την αποκατάσταση της βλάβης αποδεικνύεται από σχετικό αποδεικτικό.

3. Τα δεδομένα τεχνικών επεμβάσεων και ρυθμίσεων παραμέτρων, δεδομένων, αλγορίθμων κ.λπ. καθώς και δεδομένα κάθε περίπτωσης βλάβης και της αποκατά­στασης της υποβάλλονται ηλεκτρονικά στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΟΙΑΝ από την εταιρεία που αποκατέστησε τη βλάβη.

`Αρθρο 10
Ηλεκτρονική υποβολή δεδομένων

Το σύστημα πρέπει να έχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής μετάδοσης όλων των στοιχείων και δεδομένων που μετρά και καταγράφει, τα οποία κρίνονται απαραίτητα για την διαφάνεια και τον έλεγχο της ομαλής λειτουργίας της αγοράς, όπως ενδεικτικά:

α) Τις κινήσεις πωλήσεων καυσίμου σε πραγματικό χρόνο (on-line).

β) Τα δεδομένα του συστήματος εισροών/ογκομέτρησης όπως αυτά καταγράφονται από την κεντρική μονάδα (κονσόλα), σε τακτά χρονικά διαστήματα.

γ) Τα δεδομένα από τους συνολικούς μετρητές (totalizers) των αντλιών ή/και του ελεγκτή όπως αυτά καταγράφονται από την κεντρική μονάδα (κονσόλα) σε τακτά χρονικά διαστήματα.

δ) Τα συμβάντα ανεφοδιασμού του πρατηρίου όπως αυτά εντοπίζονται από το σύστημα.

ε) Τα συμβάντα βλαβών όπως αυτά εντοπίζονται από την κεντρική μονάδα (κονσόλα).

στ) Τα συμβάντα αλλαγής τιμών όπως αυτά αποστέλλονται από την κεντρική μονάδα (κονσόλα).

`Αρθρο 11
Έναρξη ισχύος

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 7 Δεκεμβρίου 2010

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΥΦΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΟΒΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΡΕΠΠΑΣ