Απόφ. 15623/2011 (30/12/2011)

Τροποποίηση της υπ΄ αριθμ. 19721/15-10-2010 κοινής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 1656 Β΄) «Πρόγραμμα επιχορήγησης 200.000 θέσεων πλήρους απασχόλησης με επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, για τη διατήρηση τουλάχιστον 400.000 θέσεων εργασίας, σε επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα», όπως αυτή τροποποιήθηκε με την υπ΄ αριθμ. 26139/987/12/1/2011 (ΦΕΚ 72 Β΄) όμοια.

ΕΦΗΜΕΡΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

Αρ. Φύλλου 44
23 Ιανουαρίου 2012

Αριθμ. 15623/562

Τροποποίηση της υπ΄ αριθμ. 19721/15-10-2010 κοινής υπουργικής απόφασης (ΦΕΚ 1656 Β΄) «Πρόγραμμα επιχορήγησης 200.000 θέσεων πλήρους απασχόλησης με επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, για τη διατήρηση τουλάχιστον 400.000 θέσεων εργασίας, σε επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα», όπως αυτή τροποποιήθηκε με την υπ΄ αριθμ. 26139/987/12/1/2011 (ΦΕΚ 72 Β΄) όμοια.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ -ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα» (98 Α΄).

2. Τις διατάξεις του Π.Δ. 368/1989 «Οργανισμός του Υπουργείου Εργασίας» (163 Α΄).

3. Τις διατάξεις του Ν.2956/2001 «Αναδιάρθρωση του Ο.Α.Ε.Δ. και άλλες διατάξεις» (258 Α΄).

4. Τις διατάξεις του άρθρου 29 του Ν.1262/1982 (70 Α΄)

«Για την παροχή κινήτρων ενίσχυσης της οικονομικής και περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας και τροποποίησης συναφών διατάξεων» όπως έχει τροποποιηθεί με τα άρθρα 6 και 7 του Ν.1836/1989 (ΦΕΚ 79 Α΄) και το άρθρο 6 του Ν.2434/1996 (188 Α΄).

5. Τις διατάξεις του άρθρου 18 του Ν.3833/2010 «Προστασία της Εθνικής Οικονομίας - επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης» (ΦΕΚ 40 Α΄).

6. Τις διατάξεις του άρθρου 22 παρ. 3 του Ν.2362/1995 «Περί Δημόσιου Λογιστικού, ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις» (247 Α΄).

7. Την ισχύουσα εθνική και κοινοτική νομοθεσία που αφορά στην υλοποίηση και διαχείριση προγραμμάτων.

8. Τα άρθρα 10 παρ. 5 και 14 του Ν. 3614/2007 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2007-2013» (267 Α΄).

9. Την υπ΄ αριθμ. 2009/C83/01 Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με το εγκεκριμένο καθεστώς Ν.304/2009 στα πλαίσια του «Προσωρινού Κοινοτικού Πλαισίου για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η πρόσβαση στη χρηματοδότηση κατά τη διάρκεια της τρέχουσας χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης» όπως συμπληρώθηκε με την υπ΄ αριθμ. 2011/C 6/05 Ανακοίνωση της Επιτροπής.

10. Το Π.Δ. 65/2011 «Διάσπαση του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στα Υπουργεία: α) Εσωτερικών και β) Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, συγχώνευση των Υπουργείων Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας στο Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και μεταφορά στον Πρωθυπουργό των Γενικών Γραμματειών Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στο Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς» (ΦΕΚ 147 Α΄).

11. Το Π.Δ. 63/2011 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 145 Α΄).

12. Το Π.Δ. 66/2011 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (148 Α΄) και του Π.Δ. 113/2010 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α΄194).

13. Την υπ΄ αριθ. Υ25/8-12-2011 (ΦΕΚ 2792 Β΄) απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός αρμοδιοτήτων των αναπληρωτών Υπουργών Οικονομικών Φίλιππου Σαχινίδη και Παντελή Οικονόμου».

14. Την υπ΄ αριθ. 51116/3184 (ΦΕΚ 2741/Β΄/25.11.2011) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Αθανάσιο Μωραΐτη».

15. Την υπ΄ αριθ. 19721/15-10-2010 (ΦΕΚ 1656 Β΄) κοινή υπουργική απόφαση «Πρόγραμμα επιχορήγησης 200.000 θέσεων πλήρους απασχόλησης με επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, για τη διατήρηση τουλάχιστον 400.000 θέσεων εργασίας, σε επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα» όπως τροποποιήθηκε με την υπ΄ αριθμ. 26139/987/28-01-2011 (ΦΕΚ 72 Β΄) όμοιά της και ισχύει.

16. Την υπ΄ αριθμ. 2853/23-8-2011 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΕΔ (αριθμ. συνεδρίασης 37/23-8-2011) που μας κοινοποιήθηκε με το υπ΄ αριθμ. Β132941/25-8-2011 έγγραφό του.

17. Την υπ΄ αριθμ. Β 145225/16-11-2011 βεβαίωση της Οικονομικής Υπηρεσίας του ΟΑΕΔ για τη δέσμευση της οικονομικής πίστωσης.

18. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης δεν προκαλείται επιπλέον δαπάνη πέραν αυτής που είχε υπολογιστεί με την υπ΄ αριθμ. 19721/15-10-2010 (ΦΕΚ 1656 Β΄) κοινή υπουργική απόφαση «Πρόγραμμα επιχορήγησης 200.000 θέσεων πλήρους απασχόλησης με επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, για τη διατήρηση τουλάχιστον 400.000 θέσεων εργασίας, σε επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα» όπως τροποποιήθηκε με την υπ΄ αριθμ. 26139/987/28-1-2011 (ΦΕΚ 72 Β΄) όμοιά της και ισχύει, αποφασίζουμε:

Την τροποποίηση των άρθρων 1, 2 και 4 της υπ΄ αριθμ. 19721/15-10-2010 (ΦΕΚ 1656 Β΄) κοινής απόφασής μας με τίτλο «Πρόγραμμα επιχορήγησης 200.000 θέσεων πλήρους απασχόλησης με επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, για τη διατήρηση τουλάχιστον 400.000 θέσεων εργασίας, σε επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα» όπως τροποποιήθηκε με την υπ΄ αριθμ. 26139/987/28-1-2011 όμοιά της (ΦΕΚ 72 Β΄), ως ακολούθως:

«Αρθρο 1
Αντικείμενο προγράμματος-Στόχος του προγράμματος:

1. Σκοπός του προγράμματος είναι η επιχορήγηση 160.000 θέσεων πλήρους απασχόλησης, σε επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, με την επιχορήγηση του μη μισθολογικού κόστους που αντιστοιχεί στις μηνιαίες εργοδοτικές εισφορές, ως κίνητρο για τη διατήρηση τουλάχιστον 320.000 θέσεων εργασίας για χρονικό διάστημα δεκαοκτώ (18) μηνών, με έμφαση στις ειδικές ομάδες εργαζομένων, οι οποίες αναλύονται ως εξής:

- `Ατομα με αναπηρία

- Εργαζόμενοι ηλικίας 50 ετών και άνω

2. Οι ενταγμένες επιχειρήσεις θα επιχορηγηθούν για το 50% των εργαζομένων που απασχολούν κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησής τους και ειδικότερα για έναν (1) έως και τριάντα (30) εργαζόμενους κατ΄ ανώτατο όριο, με την προϋπόθεση να διατηρήσουν, ίσο αριθμό τουλάχιστον μη επιχορηγούμενων εργαζομένων με τον αριθμό των επιχορηγουμένων καθ΄ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

Στο πρόγραμμα επίσης εντάσσονται και επιχειρήσεις που απασχολούν ένα (1) άτομο με πλήρη απασχόληση».

«Αρθρο 2
Πλαίσιο ένταξης - χρηματοδότηση

1. α) Οι δαπάνες για την εφαρμογή του προγράμματος προβλέπεται να χρηματοδοτηθούν από πόρους του ΟΑΕΔ. Η μέγιστη δαπάνη θα ανέλθει συνολικά στο ποσό των 793.600.000 ευρώ.

Το κόστος υλοποίησης του προγράμματος θα καλυφθεί και θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ (ΚΑΕ 2493) και θα αποδοθεί μέσω του αλληλόχρεου λογαριασμού του ΙΚΑ - ΟΑΕΔ.

Η μέγιστη δαπάνη θα ανέλθει συνολικά στο ποσό των 793.600.000 ευρώ και κατανέμεται ενδεικτικά σε ετήσια βάση ως εξής:

2011: 678.900.000 ευρώ 2012: 114.700.000 ευρώ

Το κόστος υλοποίησης του προγράμματος θα καλυφθεί και θα βαρύνει τον ΚΑΕ 2493 προϋπολογισμού τρέχοντος έτους, στον οποίο έχουν προβλεφθεί ανάλογες πιστώσεις.

β) Προβλέπεται δαπάνη από τη διενέργεια ελέγχων, η οποία δεν μπορεί να εκτιμηθεί εκ των προτέρων, καθόσον εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα (αριθμός πραγματοποιούμενων ελέγχων, κ.λπ.), έχουν δε εγγραφεί οι απαιτούμενες πιστώσεις στον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ έτους 2011 (ΚΑΕ 4419), ενώ για το επόμενο οικονομικό έτος θα ληφθεί μέριμνα για την εγγραφή των αντίστοιχων πιστώσεων στον εν λόγω προϋπολογισμό.

To πρόγραμμα δύναται να συγχρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η συνολική δημόσια δαπάνη του προγράμματος εφόσον συγχρημαδοτηθεί εγγράφεται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων σύμφωνα με τα στοιχεία της πρόσκλησης που εκδίδεται σύμφωνα με το άρθρο 13 της παρούσας.

2. H ανωτέρω δαπάνη κατανέμεται βάσει της κατηγοριοποίησης της παρ. γ του άρθρου 4.1 ως εξής:

i. για 60.000 θέσεις, που θα καλυφθούν α) από τις πολύ μικρές επιχειρήσεις που απασχολούν από 2-9 άτομα, και β) από τις επιχειρήσεις που απασχολούν ένα (1) άτομο με πλήρη απασχόληση, κατά την ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ένταξη στο πρόγραμμα, το ποσό της δαπάνης ανέρχεται στα 297.600.000 ευρώ.

ii. για 56.000, θα καλυφθούν από τις μικρές επιχειρήσεις που απασχολούν από 10-49 άτομα, κατά την ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ένταξη στο πρόγραμμα, το ποσό της δαπάνης ανέρχεται στα 277.800.000 ευρώ.

iii. για 44.000, για την ανωτέρω κατηγορία, θα καλυφθούν από τις επιχειρήσεις που απασχολούν από 50 άτομα και άνω, κατά την ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ένταξη στο πρόγραμμα, το ποσό της δαπάνης ανέρχεται στα 218.200.000 ευρώ.

3. Οι ενισχύσεις που προβλέπονται στην παρούσα κ.υ.α. χορηγούνται βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1998/2006 της Επιτροπής για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis). Η ενίσχυση που θα λάβει μια επιχείρηση βάσει της παρούσας κ.υ.α., αθροιζόμενη με οποιαδήποτε άλλη de minimis ενίσχυση έχει λάβει ή θα λάβει η επιχείρηση, δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών. Το συνολικό ποσό ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγείται σε μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον τομέα των οδικών μεταφορών δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών. Ως ημερομηνία λήψης της ενίσχυσης νοείται η ημερομηνία της εγκριτικής απόφασης.

Για τις επιχειρήσεις που έχουν υποβάλλει ηλεκτρονική αίτηση υπαγωγής στο πρόγραμμα, βάσει του εγκεκριμένου καθεστώτος Ν.304/2009 στο πλαίσιο της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Προσωρινό κοινοτικό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό να στηριχθεί η πρόσβαση στη χρηματοδότηση κατά τη διάρκεια της τρέχουσας χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης» (2009/C83/01), η ενίσχυση χορηγείται έως τις 31-12-2011, σύμφωνα με το εδ.θ της παρ. 2.2 της Ανακοίνωσης της Επιτροπής (2011/C 6/05).

Επισημαίνεται ότι στον ως άνω έλεγχο της σώρευσης αθροίζονται και οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που έχουν λάβει οι συνδεδεμένες με την αιτούσα επιχειρήσεις.

Συνδεδεμένες επιχειρήσεις είναι οι επιχειρήσεις που διατηρούν μεταξύ τους μια από τις παρακάτω σχέσεις:

α) μια επιχείρηση κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων άλλης επιχείρησης

β) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού, διαχειριστικού ή εποπτικού οργάνου του καταστατικού της τελευταίας

γ) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να ασκήσει κυριαρχική επιρροή σε άλλη επιχείρηση βάσει σύμβασης που έχει συνάψει με αυτήν ή δυνάμει ρήτρας του καταστατικού της αυτής της τελευταίας

δ) μια επιχείρηση που είναι μέτοχος ή εταίρος άλλης επιχείρησης ελέγχει μόνη της, βάσει συμφωνίας που έχει συνάψει με άλλους μετόχους ή εταίρους της εν λόγω επιχείρησης, την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων αυτής της επιχείρησης.

Οι επιχειρήσεις που διατηρούν μια από τις εν λόγω σχέσεις μέσω ενός φυσικού προσώπου ή ομάδας φυσικών προσώπων που ενεργούν από κοινού θεωρούνται επίσης συνδεδεμένες επιχειρήσεις.

Οι συνδεδεμένες επιχειρήσεις θεωρείται ότι ανήκουν στην ίδια επιχειρηματική μονάδα, υπό την έννοια που αναφέρεται στην ενοποιημένη Ανακοίνωση της Επιτροπής περί Δικαιοδοσίας σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 139/2004 του Συμβουλίου για τον έλεγχο των συγκεντρώσεων μεταξύ επιχειρήσεων».

«Αρθρο 4
Δικαιούχοι, ωφελούμενοι και προϋποθέσεις συμμετοχής

1. Δικαιούχοι

Για να υπαχθεί μια επιχείρηση στο πρόγραμμα, δεν θα πρέπει να έχει προβεί, κατά τη διάρκεια του τριμήνου πριν την αίτηση υπαγωγής στο πρόγραμμα, σε μείωση προσωπικού.

Ως μείωση προσωπικού θεωρείται η καταγγελία της σύμβασης εργασίας, όπως επίσης και η εθελουσία έξοδος που γίνεται με πρωτοβουλία του εργοδότη, μέσω προγραμμάτων παροχής οικονομικών κυρίως κινήτρων εθελούσιας εξόδου. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η επιχείρηση θα πρέπει να έχει προβεί σε αντικατάσταση του μισθωτού έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συμμετοχής στο πρόγραμμα.

Η ανωτέρω προϋπόθεση ισχύει και για επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν μετά από μεταβίβαση ή αλλαγή νομικής μορφής ή διάλυση και επαναλειτουργία στον ίδιο ή σε άλλο χώρο με το αυτό αντικείμενο δραστηριότητας.

β) Η επιχείρηση συμμετέχει στο πρόγραμμα για το 50% του προσωπικού που απασχολούσε κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησής της για συμμετοχή στο πρόγραμμα και για από ένα (1) μέχρι τριάντα (30) άτομα του προσωπικού της κατ΄ ανώτατο όριο, με την προϋπόθεση να διατηρήσει ίσο τουλάχιστον αριθμό μη επιχορηγούμενων εργαζομένων με τον αριθμό των επιχορηγουμένων, λαμβάνοντας υπόψη τις υποχρεώσεις και δεσμεύσεις του άρθρου 8 της παρούσας απόφασης, καθ΄ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, ήτοι για δεκαοκτώ (18) μήνες. Στην περίπτωση που προκύπτει δεκαδικός αριθμός, η στρογγυλοποίηση θα ανάγεται στον αμέσως επόμενο ακέραιο αριθμό.

Ειδικότερα για τις επιχειρήσεις που απασχολούν ένα (1) άτομο πλήρους απασχόλησης, εντάσσονται στο ανωτέρω πρόγραμμα, με την προϋπόθεση να το διατηρήσουν καθ΄ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

γ) Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα, ως εξής:

i. οι 60.000 θέσεις θα καλυφθούν: α) από τις πολύ μικρές επιχειρήσεις που απασχολούν από 2-9 άτομα, και β) από τις επιχειρήσεις που απασχολούν ένα (1) άτομο πλήρους απασχόλησης, κατά την ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ένταξη στο πρόγραμμα,

ii. οι 56.000 θέσεις θα καλυφθούν από τις μικρές επιχειρήσεις που απασχολούν από 10-49 άτομα, κατά την ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ένταξη στο πρόγραμμα, και

iii. οι 44.000 θέσεις θα καλυφθούν από τις επιχειρήσεις που απασχολούν από 50 άτομα και άνω, κατά την ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ένταξη στο πρόγραμμα.

Μετά την κάλυψη των τελευταίων κατανεμηθεισών θέσεων των ανωτέρω κατηγοριών λήγει αυτόματα η προθεσμία υποβολής των ηλεκτρονικών αιτήσεων για υπαγωγή στο πρόγραμμα. Μετά την αυτόματη λήξη της αναφερόμενης προθεσμίας, συνεχίζεται η υποβολή των αιτήσεων για αριθμό θέσεων που αντιστοιχεί μέχρι το 20% των αρχικά κατανεμηθεισών θέσεων. Στην περίπτωση αυτή οι αιτήσεις παραμένουν σε στάδιο αναμονής και ικανοποιούνται με βάση την ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων, εφόσον προκύψουν κενές θέσεις.

Δεν υπάγονται:

- Όλες οι επιχειρήσεις που διέπονται, όσον αφορά στην πρόσληψη του προσωπικού τους, από τις διατάξεις του Ν. 2190/94 (ΦΕΚ 28/Α΄/03.03.1994) και του Ν. 3812 (ΦΕΚ 234/Α΄/28.12.2009).

- Τα νυχτερινά κέντρα

- Οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και φύλαξης.

- Οι εποχικές επιχειρήσεις για το εποχικό προσωπικό τους.

- Οι έμμεσοι εργοδότες

- Οι επιχειρήσεις για τους εργαζομένους τους που απασχολούνται από την 22η ώρα βραδινή (έναρξη ωραρίου) έως και την 6η πρωϊνή (λήξη ωραρίου).

- Ατομικές επιχειρήσεις για άτομα που είναι σύζυγοι ή συνδέονται με α΄ βαθμού συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας με τον επιχειρηματία.

- Οι Ο.Ε., Ε.Ε., Α.Ε., και Ε.Π.Ε. για τους ομόρρυθμους εταίρους στις Ο.Ε. και Ε.Ε., για τα μέλη του Δ.Σ. στις Α.Ε., για τους εταίρους στις Ε.Π.Ε.

- Οι συνεταιρισμοί για τα μέλη τους.

- Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της αλιείας (από την πρωτογενή αλιεία και την υδατοκαλλιέργεια έως την τελική διάθεση και εμπορία των προϊόντων της στην αγορά π.χ. ιχθυοπωλεία), στον τομέα του άνθρακα (π.χ. εταιρείες εξόρυξης, ορυχεία), στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων! (φυτικών και ζωικών), οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με την μεταπώληση σε μεταπράτες ή εμπόρους και η επιχορήγηση μετακυλύει στους παραγωγούς, άμεσα ή έμμεσα [οι δραστηριότητες στην γεωργική εκμετάλλευση (φυτικό και ζωικό κεφάλαιο), οι οποίες είναι απαραίτητες προκειμένου να προετοιμασθεί το προϊόν για την πρώτη πώληση (π.χ. συγκομιδή, κοπή και αλώνισμα των σιτηρών, συσκευασία των αυγών) ή η πρώτη πώληση προς μεταπωλητές ή προς μεταποιητικές επιχειρήσεις].

- Όταν το αντικείμενο εργασιών μίας επιχείρησης είναι σύνθετο και το ένα από τα αντικείμενα εξαιρείται του προγράμματος.

- επιχειρήσεις εις βάρος των οποίων εκκρεμεί ανάκτηση προηγούμενων κρατικών ενισχύσεων

- Οι επιχειρήσεις που χαρακτηρίζονται ως προβληματικές.

i. Μια μικρομεσαία επιχείρηση (ΜΜΕ)2 θεωρείται προβληματική επιχείρηση όταν πληροί τους ακόλουθους όρους:

α) αν πρόκειται για εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, εφόσον έχει απωλεσθεί πάνω από το μισό του εγγεγραμμένου της κεφαλαίου και άνω του ενός τετάρτου του κεφαλαίου αυτού έχει απωλεσθεί κατά τη διάρκεια των δώδεκα τελευταίων μηνών, ή

β) αν πρόκειται για εταιρεία στην οποία τουλάχιστον ορισμένα μέλη έχουν απεριόριστη ευθύνη για τα χρέη της εταιρείας, εφόσον έχει απωλεσθεί πάνω από το μισό του κεφαλαίου της, όπως εμφανίζεται στους λογαριασμούς της εταιρείας, και πάνω από το ένα τέταρτο αυτού του κεφαλαίου έχει απωλεσθεί κατά τη διάρκεια των δώδεκα τελευταίων μηνών, ή

γ) ανεξάρτητα από τη μορφή της εταιρείας, εφόσον η σχετική επιχείρηση πληροί τις προϋποθέσεις της εγχώριας νομοθεσίας ώστε να υπαχθεί σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία.

Οι ΜΜΕ που έχουν συσταθεί από χρόνο μικρότερο της τριετίας δεν θεωρούνται, για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης, ότι είναι προβληματικές αναφορικά με το εν λόγω διάστημα, εκτός εάν πληρούν τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στο στοιχείο (γ) της παρούσας παραγράφου.

ii. Μια μεγάλη επιχείρηση θεωρείται προβληματική στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) εάν πρόκειται για εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, εφόσον έχει απωλεσθεί πάνω από το μισό του εγγεγραμμένου της κεφαλαίου και άνω του ενός τετάρτου του κεφαλαίου αυτού έχει απωλεσθεί κατά τη διάρκεια των δώδεκα τελευταίων μηνών, ή

β) εάν πρόκειται για εταιρεία στην οποία τουλάχιστον ορισμένα μέλη έχουν απεριόριστη ευθύνη για τα χρέη της εταιρείας, εφόσον έχει απωλεσθεί πάνω από το μισό του κεφαλαίου της, όπως εμφανίζεται στους λογαριασμούς της εταιρείας, και πάνω από το ένα τέταρτο του κεφαλαίου αυτού έχει απωλεσθεί κατά τη διάρκεια των δώδεκα τελευταίων μηνών, ή

γ) ανεξάρτητα από τη μορφή της εταιρείας, εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις του εθνικού δικαίου που τη διέπει όσον αφορά την υπαγωγή της σε συλλογική πτωχευτική διαδικασία.

Ακόμα και στην περίπτωση που δεν συντρέχει καμία από τις περιστάσεις που αναφέρονται παραπάνω, μια εταιρεία μπορεί να συνεχίσει να θεωρείται προβληματική, ιδιαίτερα όταν υπάρχουν οι συνήθεις ενδείξεις μιας προβληματικής επιχείρησης όπως αύξηση των ζημιών, μείωση του κύκλου εργασιών, διόγκωση των αποθεμάτων, πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, φθίνουσα ταμειακή ροή, αυξανόμενη δανειοληψία, αύξηση των οικονομικών επιβαρύνσεων καθώς και εξασθένιση ή εξαφάνιση της αξίας του καθαρού ενεργητικού. Στις σοβαρότερες περιπτώσεις, η επιχείρηση μπορεί να έχει ήδη κηρυχθεί σε πτώχευση ή να αποτελεί αντικείμενο συλλογικής πτωχευτικής διαδικασίας σύμφωνα με τις διατάξεις του εθνικού δικαίου που τη διέπει.

2. Ωφελούμενοι

Ωφελούμενοι του προγράμματος, κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης της επιχείρησης, είναι εργαζόμενοι, με έμφαση στις ειδικές ομάδες οι οποίες αναλύονται ως εξής:

- εργαζόμενοι ηλικίας 50 ετών και άνω (οι οποίοι έχουν συμπληρώσει το 49ο έτος της ηλικίας τους, δηλαδή να διανύουν το 50ο έτος) και

- εργαζόμενοι με αναπηρίες.

Οι ωφελούμενοι εργαζόμενοι πρέπει:

- να ανήκουν στο μόνιμο προσωπικό και οι οποίοι συνεχίζουν να εργάζονται στις επιχειρήσεις με καθεστώς πλήρους απασχόλησης αορίστου χρόνου για χρονικό διάστημα δεκαοκτώ (18) μηνών.

- να εργάζονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου υπό την προϋπόθεση της επέκτασης της σύμβασης τους μέχρι τη λήξη του προγράμματος.

Τα ωφελούμενα άτομα θα πρέπει να είναι Έλληνες πολίτες ή πολίτες κράτους μέλους της Ε.Ε. ή ομογενείς με δικαίωμα διαμονής και απασχόλησης στην χώρα μας καθώς και υπήκοοι τρίτων χωρών με δικαίωμα διαμονής και απασχόλησης στην χώρα μας.

Εξαιρέσεις

i. Στο πρόγραμμα δεν εντάσσονται για επιχορήγηση:

- Οι εργαζόμενοι, οι οποίοι απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου και δεν επεκτείνεται η σύμβασή τους (έως την ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης της επιχείρησης στο πρόγραμμα από το αρμόδιο ΚΠΑ ή ΚΠΑ2).

- Οι εργαζόμενοι, οι οποίοι απασχολούνται με καθεστώς μερικής απασχόλησης και δεν μετατρέπεται σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης (έως την ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης της επιχείρησης στο πρόγραμμα από το αρμόδιο ΚΠΑ ή ΚΠΑ2).

- Οι εργαζόμενοι οι οποίοι παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε έμμεσο εργοδότη.

- Οι εργαζόμενοι, οι οποίοι είναι ενταγμένοι σε άλλο πρόγραμμα απασχόλησης (ΝΘΕ) του ΟΑΕΔ ή σε προγράμματα επιδότησης του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους ή μέρους αυτού.

- Οι εργαζόμενοι που προσλήφθηκαν για την κάλυψη συμβατικών υποχρεώσεων της επιχείρησης όπως της δημιουργίας θέσεων εργασίας από επενδυτικά σχέδια που εντάσσονται σε άλλο καθεστώς ενίσχυσης, που αφορά σε μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος των προσληφθέντων.

- Οι πρακτικά ασκούμενοι π.χ. των Α.Τ.Ε.Ι. και των Σχολών Τουριστικών Επαγγελμάτων.

- Ατομα που τοποθετούνται αναγκαστικά με τις διατάξεις του Ν.2643/98.

- Οι εργαζόμενοι που δεν υπάγονται στην κύρια ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

ii. Οι ανωτέρω κατηγορίες δεν προσμετρούνται και στον αριθμό του προσωπικού βάσει του οποίου θα υπολογιστεί ο τελικός αριθμός των επιχορηγούμενων εργαζομένων, πλην των μερικά απασχολούμενων της παρ. β του άρθρου 8.1.»

Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις της υπ΄ αριθμ. 19721/15-10-2010 (ΦΕΚ 1656 Β΄) κοινή υπουργική απόφαση «Πρόγραμμα επιχορήγησης 200.000 θέσεων πλήρους απασχόλησης με επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών, για τη διατήρηση τουλάχιστον 400.000 θέσεων εργασίας, σε επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα» όπως τροποποιήθηκε με την υπ΄ αριθμ. 26139/987/28-1-2011 (ΦΕΚ 72 Β΄) όμοιά της.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

1 Όπως ορίζεται στο άρθρο 2 παράγραφος 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1857/2006

2 Ορισμός της ΜΜΕ αναφέρεται στο παράρτημα Ι του Καν. 800/2008 της ΕΕ (ΕΕ L214 της 9.8.2008, σελ. 3)

Αθήνα, 30 Δεκεμβρίου 2011