Γνωμάτευση Σ.ΛΟ.Τ. 370ΑΠ/2007 (16/10/2007)

Λογιστικός χειρισμός για την επιστροφή των ενισχύσεων που χορηγήθηκαν με την μορφή αφορολόγητου αποθεματικού του Ν. 3220/2004.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Αθήνα 16 Οκτωβρίου 2007
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗΣ & ΕΛΕΓΧΩΝ (ΕΛΤΕ)
Αριθμός Πρωτοκόλλου: 370ΑΠ
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗΣ (ΣΛΟΤ)

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ & ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛ. ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ

ΘΕΜΑ :

Λογιστικός χειρισμός για την επιστροφή των ενισχύσεων που χορηγήθηκαν με την μορφή αφορολόγητου αποθεματικού του Ν. 3220/2004.

ΕΡΩΤΗΜΑ

«Με τις διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 3220/2004, προβλεπόταν ότι οι επιχειρήσεις που αναφέρονται στο άρθρο 3 του Ν. 2601/1998, δικαιούνταν να σχηματίζουν ειδικό αφορολόγητο αποθεματικό επενδύσεων μέχρι του 35% των συνολικών αδιανέμητων κερδών των χρήσεων 2003 έως και 2008. Με τις διατάξεις του άρθρου 39 του Ν. 3427/2005, το άρθρο 2 του Ν. 3220/2004, καταργήθηκε για εισοδήματα που προέκυπταν από την 01/01/2005 και μετά. Με την έκδοση της υπ΄ αριθμ΄ D204587/19-07-2007 Απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το καθεστώς των κρατικών ενισχύσεων των άρθρων 2 και 3 του Ν. 3220/2004 κρίθηκε ως παράνομη κρατική ενίσχυση (C37/2005) και η χώρα μας καλείται να ανακτήσει το σύνολο και εντόκως από τις τότε δικαιούχους επιχειρήσεις, των ποσών των ενισχύσεων που έλαβαν με την μορφή αφορολόγητου αποθεματικού μέσα σε αποκλειστική προθεσμία τεσσάρων μηνών. Κατόπιν των ανωτέρω, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), με υπόμνημά του, ζητά την λογιστική απεικόνιση στα βιβλία των επιχειρήσεων, της επιστροφής των ενισχύσεων αυτών για τις χρήσεις 2003 και 2004 καθώς επίσης, κατά πόσο, απαιτείται τροποποίηση των οικονομικών καταστάσεων των εν λόγω χρήσεων, με δεδομένο ότι ορισμένες επιχειρήσεις εφαρμόζουν τα Δ.Π.Χ.Π.»

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Τα ποσά, για φόρο εισοδήματος και προσαυξήσεις, τα οποία προκύπτουν σε σχέση με τα αφορολόγητα αποθεματικά που σχηματίσθηκαν κατά τις χρήσεις 2003 και 2004, αναγνωρίζονται στις οικονομικές καταστάσεις, κατά τον χρόνο που καθίστανται απαιτητά από το Ελληνικό Δημόσιο, ως εξής:

1) Για τις επιχειρήσεις που εφαρμόζουν τα Δ.Π.Χ.Π., ως Φόρος Εισοδήματος (έξοδο), στην κατάσταση του λογαριασμού αποτελεσμάτων.

2) Για τις επιχειρήσεις που εφαρμόζουν τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, ως Διαφορές Φορολογικού Ελέγχου (έξοδο), στον Πίνακα Διάθεσης Αποτελεσμάτων.

Ως χρόνος που τα ποσά αυτά καθίστανται απαιτητά από το Ελληνικό Δημόσιο, θεωρείται ο χρόνος δημοσίευσης της Απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και εφόσον, από νομικής απόψεως κρίνεται, ότι δεν υπάρχει δυνατότητα προσφυγής και δικαίωσης.

Σε κάθε περίπτωση, στις Σημειώσεις των οικονομικών καταστάσεων, δίδονται οι προβλεπόμενες από το αντίστοιχο Πλαίσιο, γνωστοποιήσεις.

Με την καταβολή του αναλογούντος φόρου, τα αντίστοιχα αφορολόγητα αποθεματικά, μεταφέρονται στα Αποτελέσματα εις Νέον και μπορούν να διανέμονται ελεύθερα.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΣΛΟΤ
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ