Π.Κ. Σ.Σ.Ε. 180/2001 (15/06/2001)

Αμοιβή εργασίας των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων πάσης φύσεως όλης της χώρας.

Π.Κ. 180/15-6-2001
Ισχύς από 5/1/2001

ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 19/2001

Αμοιβή εργασίας των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων πάσης φύσεως όλης της χώρας.

1. Με την υπ΄ αρ. πρωτ. 015/27-4-01 αίτησή της, η Ομοσπονδία Υπαλληλικού Προσωπικού Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΟΥΠΑΕ), νόμιμα εκπροσωπούμενη, ζήτησε την παροχή υπηρεσιών Διαιτησίας, επειδή αποδέχθηκε την υπ΄ αριθ. πρωτ. 757/18-4-2001 Πρόταση Μεσολάβησης, η οποία απορρίφθηκε από την εδώ ενεχόμενη εργοδοτική πλευρά, ώστε να υπάρξει και για το έτος 2001 εθνική ομοιοεπαγγελματική συλλογική ρύθμιση εργασίας για τους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων πάσης φύσεως όλης της χώρας.

2. Την 4-5-2001 ανεδείχθη, με κοινή συμφωνία των μερών, ο κ. Χ. ΚΑΡΑΤΖΑΣ Διαιτητής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το άρθρο 16 του Ν. 1876/90 και οπό τον Κανονισμό Καταστάσεως Μεσολαβητών - Διαιτητών και ανέλαβε τα καθήκοντά του την 9-5-2001. Ο ως άνω Διαιτητής παραιτήθηκε των καθηκόντων του, λόγω σοβαρού οικογενειακού κωλύματος με το υπ΄ αρ. πρωτ. 1032/16-5-2001 έγγραφό του. Στις 23-5-2001 ανέλαβε τα καθήκοντά του ο αναπληρωτής Διαιτητής κ. Λ. ΣΕΜΠΟΣ, ο οποίος, κατόπιν του από 1106/24-5-2001 εγγράφου του ΣΕΒ, (με το οποίο ο ΣΕΒ επισήμαινε τη συρροή της ιδιότητας του Μεσολαβητή και του Διαιτητή στο ίδιο πρόσωπο, δήλωνε ότι εκ παραδρομής προέβη στην από κοινού επιλογή του ως αναπληρωτή διαιτητή, ενώ ήδη είχε απορριφθεί από την ίδια οργάνωση η μεσολαβητική του πρόταση), υπέβαλε με το υπ΄ αριθ. 131/25-5-01 αίτηση αυτοεξαίρεσης, που έγινε αποδεκτή με την από 31-5-2001 απόφαση Δ.Σ. του Ο.ΜΕ.Δ, οπότε και ετέθη εκ νέου θέμα ανάδειξης Διαιτητή στην ως άνω συλλογική διαφορά.

3. Κατόπιν αυτών και σύμφωνα με τα οριζόμενα από το άρθρο 16 του Ν. 1876/90 και από τον Κανονισμό Καταστάσεως Μεσολαβητών - Διαιτητών, την 3-6-2001 η Βασιλική ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ επιλέχθηκα με κλήρωση Διαιτητής, προκειμένου να επιλύσω την ανωτέρω συλλογική διαφορά εργασίας.

4. Την 8-6-2001 ανέλαβα τα καθήκοντά μου. Προκειμένου να εξετάσω τις εκατέρωθεν απόψεις και να καταλήξω στην απόφασή μου, κάλεσα εγγράφως τα ενεχόμενα μέρη σε κοινή συνάντηση στις 12-6-2001.

5. Στις 12-6-2001 πραγματοποιήθηκε η κοινή συνάντηση, στην οποία προσήλθαν οι νομίμως εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποι της εργατικής πλευράς, καθώς και οι παρεμβαίνουσες οργανώσεις ΠΟΥΠΑ και ΠΟΣΕΜ, από δε την εργοδοτική πλευρά, καίτοι όλες οι ενεχόμενες οργανώσεις προσκλήθηκαν, νομίμως παρέστη με εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του μόνο ο ΣΕΒ. Οι ανωτέρω εξέθεσαν τις απόψεις και τα επιχειρήματά τους για την υπό κρίση συλλογική διαφορά, ενέκριναν δε παράταση της προθεσμίας έκδοσης της Διαιτητικής Απόφασης μέχρι την 18-6-2001, προκειμένου να σταθμίσω κατάλληλα τα δεδομένα και να διαμορφώσω την Απόφασή μου, σύμφωνα με το Νόμο.

ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ, ΑΦΟΥ:

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΑ την αποτυχία των απευθείας διαπραγματεύσεων και της Μεσολάβησης για την κατάρτιση Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 13, 14 και 15 του Ν. 1876/90,

ΜΕΛΕΤΗΣΑ όλα τα πορίσματα, έγγραφα, εξουσιοδοτήσεις, στοιχεία και πρακτικά που συγκεντρώθηκαν κατά το στάδιο της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας και

ΈΛΑΒΑ ΥΠ΄ ΟΨΙΝ τα ακόλουθα:

α. Την υπ΄ αριθμ. 4/4-1-2001 αίτηση της Ο.Υ.Π.Α.Ε προς τον Ο.ΜΕ.Δ, για παροχή υπηρεσιών Μεσολάβησης, στην οποία αίτηση διατυπώνονται και τα αιτήματα αυτής για το περιεχόμενο της συλλογικής σύμβασης εργασίας έτους 2001.

β. Την υπ΄αριθμ. 11/2000 Δ.Α που ρυθμίζει τους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων πάσης φύσεως, όλης της χώρας, για το έτος 2000.

γ. Την από 20-11-2000 καταγγελία της υπ΄αριθμ. 11/2000 Δ.Α.

δ. Την από 30-3-2001 συλλογική σύμβαση εργασίας για τους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων πάσης φύσεως όλης της χώρας, για το έτος 2001, ( Π.Κ. 27/2-4-2001), που υπεγράφη μεταξύ των και στην παρούσα εμπλεκομένων συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων, αφενός, των εργοδοτικών συνδικαλιστικών οργανώσεων "Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Αυτοκινητιστών Ελλάδος" και "Συνδικάτο χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών", αφετέρου

ε. Την υπ΄ αριθ. πρωτ. 4/18-4-2001 Πρόταση Μεσολάβησης για τη ρύθμιση των όρων αμοιβής και εργασίας των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων πάσης φύσεως, που ακολουθεί και προτείνει ακριβώς τα ήδη συμφωνημένα από μέρος της εργοδοτικής πλευράς και την εδώ ενεχόμενη εργατική πλευρά στην αναφερόμενη στο (δ) ανωτέρω ΣΣΕ, καθώς και το σκεπτικό της εν λόγω Πρότασης για την αναγκαιότητα προσέγγισης της υπό συζήτηση συλλογικής διαφοράς με ενιαίο τρόπο, με την αποφυγή διαφορετικών ρυθμίσεων στο ίδιο επάγγελμα, εφόσον δεν διαπιστώθηκε, κατά τη διάρκεια της Μεσολάβησης, να συντρέχουν ειδικοί λόγοι προς τούτο.

στ. Τις θέσεις των μερών, όπως αυτές αναπτύχθηκαν στη συνάντηση της 12-6-2001 και καταγράφηκαν περιληπτικά στο οικείο Πρακτικό Διαιτησίας.

Ειδικότερα, ο παριστάμενος εκπρόσωπος του ΣΕΒ, υποστήριξε ότι:

• η εν λόγω εργοδοτική οργάνωση, βάσει των δεσμεύσεων που ήδη έχει αναλάβει έναντι πολυαρίθμων σωματείων με διετείς συμβάσεις, των οποίων οι πάσης φύσεως αυξήσεις άμεσες ή έμμεσες, δεν υπερβαίνουν το 3,5-3,6% για το 2001, αδυνατούσε και αδυνατεί να αποδεχθεί το προταθέν από το Μεσολαβητή Σχέδιο ΣΣΕ. Σε ότι αφορά στις οικονομικές αυξήσεις η θέση του ΣΕΒ είναι στο πλαίσιο της ΕΓΣΣΕ 2000-2001 δηλαδή 1,8% από 1/1/2001 και 1,5% από 1/7/2001, χωρίς διορθωτικό ετών 2000-2001, εφόσον η σύμβαση δεν είναι διετής.

• Όσο αφορά στα λοιπά αιτήματα που ικανοποιεί με την πρότασή του ο Μεσολαβητής, αφού τα σχολίασε διεξοδικά και παρέθεσε επιχειρήματα κατά της σκοπιμότητας υιοθέτησής τους, δήλωσε ότι τα απορρίπτει στο σύνολό τους, διότι εκφεύγουν από τα πλαίσια της ΕΓΣΣΕ 2000-2001 και της εισοδηματικής πολιτικής της Κυβέρνησης για τα ίδια έτη.

Λοιποί εκπρόσωποι της εργοδοτικής πλευράς δεν παρέστησαν, παρ΄ ότι προσκλήθηκαν νομίμως.

Σε απάντηση στα ανωτέρω, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων υποστήριξαν :

• ότι οι αυξήσεις που συμφωνήθηκαν με τις εργοδοτικές οργανώσεις που υπέγραψαν τη ΣΣΕ, ή αυτές που προτάθηκαν και από τον Μεσολαβητή, δεν περιλάμβαναν τα δραχμικά επιδόματα, που παραμένουν σταθερά. Αυτά ανέρχονται περίπου στο 25% των νομίμων αποδοχών των υπαγομένων στην παρούσα, επομένως οι αυξήσεις αυτές, πέραν του ότι χορηγούνται σε δύο δόσεις, δεν καταλαμβάνουν το σύνολο των αποδοχών και δεν ανέρχονται σε 5% επί αυτού, αλλά σε χαμηλότερο ποσοστό.

• ότι οι εξελίξεις του πληθωρισμού επιβάλλουν τη χορήγηση ικανοποιητικών αυξήσεων.

• ότι οι νέες ρυθμίσεις της ΣΣΕ (που προτείνονται και από το Μεσολαβητή για λόγους ενότητας της ρύθμισης) κρίθηκαν αναγκαίες για λόγους σωστής εφαρμογής των ΣΣΕ (διευκόλυνση των Επιθεωρήσεων Εργασίας) και ίσης μεταχείρισης των υπαγομένων στην παρούσα με συναφείς ειδικότητες.

• ότι οι ήδη συμβληθείσες (εργοδοτικές) οργανώσεις στην από 30-3-2001 ΣΣΕ καλύπτουν το 85% των υπαγομένων στην υπό συζήτηση συλλογική διαφορά μελών τους, επομένως ο κύριος όγκος των ρυθμίσεων έχει ήδη γίνει. Οι παρεμβαίνουσες από την εργατική πλευρά οργανώσεις ΠΟΥΠΑ και ΠΟΣΕΜ δήλωσαν ότι υποστηρίζουν τις διεκδικήσεις και τις θέσεις της ΟΥΠΑΕ, η δε ΠΟΣΕΜ , τοποθετήθηκε διευκρινιστικά και επί του επιδόματος ειδικών μεταφορών.

ζ. Την ΕΓΣΣΕ για τα έτη 2000 - 2001, η οποία εκφράζει τη γενικότερη συναντίληψη των μερών του ιδιωτικού τομέα για τα έτη 2000 και 2001 (διασφάλιση αμοιβών έτους 2000 - 2001 από τον πληθωρισμό και συμμετοχή των εργαζομένων στην αύξηση της εθνικής παραγωγικότητας, δηλ. του κατά κεφαλήν ΑΕΠ - ΑΕΠ/απασχολούμενο), με τη χορήγηση αυξήσεων 2% από 1-1-2000 και επιπλέον 1,5% από την 1-7-2000, για δε το έτος 2001 1,8% από την 1/1/2000 και επιπλέον 1,5% από την 1/7/2001.

Για το έτος 2001 προβλέπεται καταβολή, την 1/1/2002, όποιας διαφοράς προκύπτει, εφόσον το άθροισμα του μέσου πληθωρισμού έτους 2001, προσαυξημένο κατά μια (1) ποσοστιαία μονάδα, κινηθεί υψηλότερα του συμφωνηθέντος 3,3%.

η. Το γεγονός ότι, σύμφωνα με τα δεδομένα της ΕΣΥΕ, ο πληθωρισμός έτους 2000 διαμορφώθηκε, λόγω των εξελίξεων στις διεθνείς τιμές πετρελαίου, σε 3,2% σε μέσα επίπεδα και σε 3,9% από Δεκέμβριο σε Δεκέμβριο. Οι εξελίξεις αυτές δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθούν και να σταθμισθούν κατάλληλα από τα μέρη, όταν συνάφθηκε η προηγούμενη συλλογική ρύθμιση. Αυτό, βέβαια, δεν συνεπάγεται την αυτόματη καταβολή ανάλογου διορθωτικού ποσού στους μισθωτούς της παρούσας, αφού η 11/2000 ΔΑ, ως μονοετής, δεν περιείχε σχετική διορθωτική ρήτρα. Πρέπει όμως, να συνεκτιμηθεί κατά τη διαμόρφωση των γενικών αυξήσεων και των λοιπών ρυθμίσεων της παρούσας για το έτος 2001.

θ. Την αρχικά προβλεπόμενη εξέλιξη του πληθωρισμού για το έτος 2001 (2,5-3%) η οποία, σε συνδυασμό με τα σημερινά του επίπεδα και τη συνεχιζόμενη ανοδική του εξέλιξη, λόγω διαταρακτικών πιέσεων από τις διεθνείς αγορές πετρελαίου και λόγω της υποτίμησης του ευρώ έναντι του δολαρίου, οδηγεί σε εκτιμήσεις για την τελική εξέλιξή του, που ανέρχονται σε τουλάχιστον 3,2-3,3% σε μέσα επίπεδα για το έτος 2001.

ι. Ότι, εάν μεν δεχθούμε τον ισχυρισμό της εργατικής πλευράς ότι τα προβλεπόμενα από την παρούσα δραχμικά επιδόματα ανέρχονται σε 25% των συνολικών νομίμων αποδοχών που ρυθμίζονται από την παρούσα, οι προβλεπόμενες από την ήδη συναφθείσα ΣΣΕ (και την ταυτόσημη με αυτήν πρόταση Μεσολαβητή) αυξήσεις 5% σε δύο δόσεις (αυξήσεις που εξαιρούν τα δραχμικά επιδόματα) θα ήταν, επί συνόλου νομίμων αποδοχών, 0.75* 0.05 =3,75% σε δύο δόσεις. Εάν πάλι δεχθούμε (μετά και από εξέταση των μισθολογικών πινάκων που εξέδωσε το Υπουργείο Εργασίας για την εφαρμογή της από 30-4-2001 ΣΣΕ για την υπό συζήτηση ειδικότητα), ότι τα δραχμικά επιδόματα που παραμένουν σταθερά ανέρχονται περίπου στο 15% των συνολικών νομίμων αποδοχών, τότε η χορηγηθείσα αύξηση 5% σε δύο δόσεις αντιστοιχεί, επί συνόλου νομίμων αποδοχών, σε περίπου 0.85 * 0.05 = 4,25%, σε δύο δόσεις, δηλαδή σε αύξηση που υπερβαίνει κατά περίπου 1 ποσοστιαία μονάδα τον προβλεπόμενο, με βάση και τις τελευταίες εξελίξεις, πληθωρισμό έτους 2001.

κ. Ότι ενιαίο σημείο αναφοράς μιας ομοιοεπαγγελματικής ρύθμισης είναι, σύμφωνα με το νόμο, το επάγγελμα. Όμως, με βάση το Ν. 1876/90 η διάκριση ανάλογα με το είδος της επιχείρησης - παραγωγικής διαδικασίας δεν έχει κανονικά νόημα σε μια ομοιοεπογγελματική ΣΣΕ, εκτός περιπτώσεων που διαφορετικά συνηθίζουν και συμφωνούν να διαπραγματεύονται, στην πράξη, τα ίδια τα μέρη ή ενδεχομένως περιπτώσεων όπου ειδικά και αποδεδειγμένα συντρέχουν ειδικοί λόγοι. `Αλλωστε, και το άρθρο 11 του Ν. 1876/90 ρητώς ορίζει ότι η επέκταση και η κήρυξη γενικώς υποχρεωτικής μιας ομοιοεπαγγελματικής ΣΣΕ δεσμεύει όλους τους εργαζόμενους του επαγγέλματος, ανεξάρτητα από το είδος της επιχείρησης ή εκμετάλλευσης, με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 10 του Ν. 1876/90 (συρροή με κλαδική ή επιχειρησιακή ΣΣΕ).

Παρά τη διεξοδική συζήτηση που έγινε μεταξύ των παρισταμένων εκπροσώπων των μερών, δεν δείχθηκε ούτε κατά τη φάση της Διαιτησίας ότι στην προκειμένη περίπτωση συντρέχουν τέτοιοι ειδικοί λόγοι, επομένως δεν κρίνεται σκόπιμο να περιληφθούν στην παρούσα ρύθμιση ρυθμίσεις διαφορετικές από εκείνες που ήδη συμφωνήθηκαν από μέρους της εργοδοτικής πλευράς με την από 30-4-2001 ΣΣΕ και προτάθηκαν στις λοιπές εργοδοτικές οργανώσεις από το Μεσολαβητή. Πόσο μάλλον που δεν υπήρξε, κατά τη διάρκεια της Διαιτησίας, ρητή αμφισβήτηση του ισχυρισμού της εργατικής πλευράς ότι οι ήδη συμβληθείσες στην ως άνω ΣΣΕ εργοδοτικές οργανώσεις καλύπτουν τον κύριο όγκο της υπό ρύθμιση επαγγελματικής κατηγορίας μισθωτών, ούτε παρέστησαν, καίτοι προσκλήθηκαν εγγράφως, οι λοιπές, πλην του ΣΕΒ, εργοδοτικές οργανώσεις, ώστε να τοποθετηθούν επί των θεμάτων αυτών.

λ. Τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας, την οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων που καλύπτει η παρούσα, τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων των ίδιων ή συναφών επαγγελμάτων ή κλάδων επιχειρηματικής δραστηριότητας, τις απώλειες του εισοδήματος των εργαζομένων κατά το χρόνο που πέρασε, δεδομένα που αφενός μεν επιβάλλουν τη στοιχειώδη προστασία του εισοδήματος των εργαζομένων από τον πληθωρισμό, αφετέρου δεν επιτρέπουν την πλήρη και άμεση ικανοποίηση των αιτημάτων που έθεσε η εργατική πλευρά.

μ. Ότι, κατά το άρθρο 16 παρ. 3 του Ν. 1876/90, σε συνδυασμό με την ΑΠ223/2001, η Απόφαση που θα εκδοθεί θα ισχύσει από την 5-1-2001, ενώ επιμέρους ρυθμίσεις της, εφόσον αυτό δηλώνεται ρητά, θα ισχύσουν από την 1-1-2001. Επίσης, ότι η Απόφαση αυτή, για λόγους σαφήνειας και διευκόλυνσης των μερών στην εποπτεία της εφαρμογής της, θα περιέχει και όλες τις υφιστάμενες για τη συγκεκριμένη ειδικότητα ρυθμίσεις, βάσει προηγούμενων ΣΣΕ και ΔΑ.

Για τους λόγους αυτούς

επιλύοντας τη συλλογική διαφορά εργασίας που δημιουργήθηκε μεταξύ αφενός:

- της Ομοσπονδίας Υπαλληλικού Προσωπικού Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΟΥΠΑΕ) και των συνδικαλιστικών οργανώσεων ΠΟΥΠΑ και ΠΟΣΕΜ που παρεμβαίνουν υπέρ των απόψεων αυτής

και των εργοδοτικών οργανώσεων:

- Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών

- Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών - Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος

- Σύνδεσμος ΑΕ και ΕΠΕ

- Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών ετοίμου σκυροδέματος

- Σύνδεσμος Ελλήνων Αλευροβιομηχάνων

- Σύνδεσμος Ανωνύμων Τεχνικών εταιριών και ΕΠΕ

- Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων

- Πανελλήνια Συνομοσπονδία Ενώσεων Γεωργικών Συνεταιρισμών,

αφετέρου,

και που αφορά στους όρους αμοιβής και εργασίας των οδηγών των πάσης φύσεως φορτηγών κλπ. αυτοκινήτων που απασχολούνται σε οποιοδήποτε εργοδότη της χώρας,

Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΟΥ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:

`Αρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής

Στις διατάξεις της παρούσας υπάγονται οι οδηγοί των πάσης φύσεως φορτηγών αυτοκινήτων, των αυτοκινήτων των εκπαιδευτηρίων για τη μεταφορά των μαθητών και νηπίων, των αυτοκινήτων για τη μεταφορά προσωπικού επιχειρήσεων, εκμεταλλεύσεων και εργασιών γενικά, καθώς και των αυτοκινήτων μεταφοράς ασθενών νοσοκομείων και ιδιωτικών κλινικών όλης της χώρας.

`Αρθρο 2
Βασικοί Μισθοί

Οι βασικοί μισθοί των υπαγομένων στην παρούσα μισθωτών, όπως έχουν διαμορφωθεί την 31.12.2000, αυξάνονται από 1.1.2001 κατά ποσοστό 3% και όπως θα έχουν διαμορφωθεί την 30.6.2001, αυξάνονται περαιτέρω από 1.7.2001 κατά ποσοστό 2%. Από τις ίδιες ημερομηνίες και με τα ίδια ποσοστά αυξάνεται και το διορθωτικό ποσό. Τα ποσοστιαία επιδόματα που χορηγούνται στους υπαγόμενους στην παρούσα υπολογίζονται επί των βασικών μισθών. Τα δραχμικά επιδόματα παραμένουν ως έχουν.

`Αρθρο 3
Επιδόματα

1. Ανθυγιεινής εργασίας:

α) Στους οδηγούς αυτοκινήτων κάθε κατηγορίας και τύπου που απασχολούνται σε επιχειρήσεις τσιμεντοποιίας, οδοποιίας-ασφαλτικά, χαλυβουργίας, παραγωγής ή μεταφοράς υγραερίων, μεταλλείων, ορυχείων - λιγνιτωρυχείων, λατομείων, παραγωγής ή μεταφοράς ασβέστη, καθώς και σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αποκομιδή σκουπιδιών - λυμάτων από νοσοκομεία και βιομηχανικούς χώρους, χορηγείται για κάθε μήνα εργασίας τους επίδομα ανθυγιεινής εργασίας εκ δρχ. 6.500.

β) Επίσης, επίδομα ανθυγιεινής εργασίας εκ δρχ. 13.500 μηνιαίως, λαμβάνουν οι οδηγοί αυτοκινήτων επί των οποίων λειτουργεί μαλακτήρας σκυροδέματος (βαρέλα).

2. Επικίνδυνης εργασίας

α) Στους οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων που μεταφέρουν, ανεξαρτήτως ωφελίμου φορτίου, πολεμοφόδια και πυρομαχικά ή φυσίγγια, ραδιενεργά υλικά ή εξαρτήματα, εκρηκτικούς μηχανισμούς οποιουδήποτε τύπου και συστήματος, διαλυτικά χρώματα και καυστική ποτάσα, χορηγείται για κάθε μήνα εργασίας τους επίδομα επικίνδυνης εργασίας εκ δρχ. 13.500.

β) Στους οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων, που εργάζονται σε ορυχεία, λιγνιτωρυχεία, λατομεία, χωματουργία, οδοποιία - ασφαλτικά, γαλαρίες - στοές, χορηγείται για κάθε μήνα εργασίας τους, επίδομα επικίνδυνης εργασίας εκ δρχ. 13.500.

γ) Στους οδηγούς αυτοκινήτων μεταφοράς χρημάτων, που ανήκουν σε επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών ασφάλειας, εφόσον χρησιμοποιούν χρηματαποστολές, χορηγείται για κάθε μήνα εργασίας τους επίδομα επικίνδυνης εργασίας εκ δρχ. 12.500.

3. Μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers):

α) Στους οδηγούς φορτηγών αυτοκινήτων που μεταφέρουν ανοιχτά ή κλειστά σιδηρά δοχεία, μαζικής συσκευασίας και μεταφοράς υλικών (εμπορευματοκιβώτια - CONTAINERS) χορηγείται για κάθε μήνα εργασίας τους, επίδομα εκ δρχ. 13.500.

β) Οι οδηγοί που πληρούν τις προϋποθέσεις χορήγησης και του επιδόματος επικίνδυνης εργασίας και του επιδόματος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (CONTAINERS) λαμβάνουν το ευνοϊκότερο εξ΄ αυτών.

4. Ειδικών Μεταφορών:

Στους οδηγούς ειδικών οχημάτων που μεταφέρουν βαρέα οχήματα (μπουλντόζες, γερανούς, εκσκαφείς και βαρέα χωματουργικά μηχανήματα), τα οποία κινούνται αργά λόγω της επικινδυνότητας του φορτίου, χορηγείται μηνιαίο επίδομα εκ δρχ. 15% υπολογιζόμενου επί του βασικού τους μισθού.

5. Γάμου:

Στους υπαγόμενους στην παρούσα μισθωτούς χορηγείται επίδομα γάμου εκ ποσοστού 10%. Το επίδομα αυτό χορηγείται και στους αναφερόμενους στο άρθρο 20 παρ. 2 του Ν. 1849/89 με τις προϋποθέσεις που αναφέρονται σ΄ αυτό.

6. Σχολικών Λεωφορείων:

Στους οδηγούς σχολικών λεωφορείων και μόνον, που υπάγονται στην παρούσα, χορηγείται μηνιαίο επίδομα εκ ποσοστού 17%, υπολογιζόμενου επί του βασικού τους μισθού.

7. Διαχειριστικών λαθών:

Στους οδηγούς-πωλητές εμφιαλωμένων ποτών και τυποποιημένων προϊόντων, που διενεργούν χρηματικές συναλλαγές, χορηγείται επίδομα διαχειριστικών λαθών, εκ ποσοστού 10% υπολογιζόμενου επί του βασικού τους μισθού.

8. Ενοικίου:

Στους οδηγούς που υπάγονται στην παρούσα, οι οποίοι λόγω της εργασίας τους μετακινούνται και διαμένουν για τις ανάγκες αυτής, εκτός της έδρας της επιχείρησης και πληρώνουν ενοίκιο στον τόπο που μετακινήθηκαν (αποδεικνυομένου τούτου από μισθωτήριο συμβόλαιο), χορηγείται επίδομα ενοικίου εκ δρχ. 40.000 μηνιαία.

`Αρθρο 4
Διάφορες παροχές και λοιπές διατάξεις

1. Αποζημίωση για τροφή:

α) Στους υπαγόμενους στην παρούσα μισθωτούς, εφόσον κινηθούν σε ακτίνα (ευθεία πορεία) πλέον των 275 χιλιομέτρων, από τον τόπο εκκίνησης, χορηγείται ημερησίως ποσό μέχρι 10.000 δρχ. για τροφή, με αντίστοιχη απόδειξη, υπό τον όρο μη διανυκτέρευσης. Στην περίπτωση αυτή, έχουν εφαρμογή οι ισχύουσες διατάξεις.

β) Αν οι ως άνω μισθωτοί κινηθούν εκτός των ορίων της χώρας, καταβάλλεται για τροφή για κάθε ημέρα εργασίας, ποσό δρχ. 12.000.

2. Παρακράτηση συνδικαλιστικής συνδρομής:

Όλες οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να παρακρατούν κατά την πληρωμή της μισθοδοσίας την συνδρομή των μελών πρωτοβαθμίων συνδικαλιστικών οργανώσεων και να την αποδίδουν σ΄ αυτές. Για να γίνεται η παρακράτηση της συνδικαλιστικής συνδρομής απαιτείται έγγραφη δήλωση του σωματείου προς την επιχείρηση. Με την ίδια δήλωση πρέπει να γνωστοποιήσει το σωματείο το ποσό της συνδρομής, την συχνότητα της παρακράτησης (π.χ. κάθε μήνα, κάθε εξάμηνο) και το οποίο ποσό θα εισπράττεται με ευθύνη του σωματείου. Η δήλωση πρέπει να επαναλαμβάνεται όταν μεταβάλλονται αυτά τα στοιχεία.

Η δήλωση με την οποία τα μέλη του σωματείου θα δηλώνουν προς την επιχείρηση, ότι θέλουν να γίνεται παρακράτηση της συνδρομής τους, όπως και η ανάκληση αυτής της δήλωσης μπορεί να γίνει και μέσω του σωματείου.

3. Συνδικαλιστικές διευκολύνσεις:

Στα μέλη της Διοίκησης της ΟΥΠΑΕ και στα μέλη της Διοίκησης των πρωτοβαθμίων σωματείων αυτής, χορηγούνται συνδικαλιστικές άδειες απουσίας με πλήρεις αποδοχές ως εξής:

α) Στον Πρόεδρο και τον Γενικό Γραμματέα της ΟΥΠΑΕ για όσο χρόνο διαρκεί η θητεία τους.

β) Στους Αντιπροέδρους, τον Ταμία και τον Οργανωτικό Γραμματέα της ΟΥΠΑΕ, δέκα πέντε (15) ημέρες το μήνα.

γ) Στα υπόλοιπα μέλη της Διοίκησης της ΟΥΠΑΕ δέκα (10) ημέρες το μήνα.

δ) Στον Πρόεδρο, Αντιπρόεδρο και Γενικό Γραμματέα των πρωτοβαθμίων σωματείων, μελών της ΟΥΠΑΕ, που τα μέλη τους είναι από 500 και άνω, πέντε (5) ημέρες το μήνα, και αν τα μέλη τους είναι λιγότερα από 500, τρεις (3) ημέρες το μήνα. Τυχόν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις εξακολουθούν να ισχύουν.

4. Ετήσια άδεια με αποδοχές:

Εργαζόμενοι που υπάγονται στην παρούσα, που έχουν συμπληρώσει υπηρεσία 10 ετών στον ίδιο εργοδότη ή προϋπηρεσία 12 ετών σε οποιοδήποτε εργοδότη και με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, δικαιούνται άδεια 30 εργασίμων ημερών, αν εφαρμόζεται σύστημα εξαήμερης εβδομαδιαίας εργασίας ή 25 εργασίμων ημερών, αν εφαρμόζεται σύστημα πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας.

5. `Αδεια φροντίδας υιοθετημένων παιδιών:

Το δικαίωμα διακοπής της εργασίας ή καθυστερημένης προσέλευσης ή πρόωρης αποχώρησης της μητέρας, ή εναλλακτικά του πατέρα, για τη φροντίδα των παιδιών, σύμφωνα με το άρθρο 9 της Ε.Γ.Σ.Ε.Ε. του 1993 έχουν και οι θετοί γονείς παιδιών ηλικίας έως έξι ετών.

6. `Αδεια γέννησης τέκνου:

Σε περίπτωση γέννησης παιδιού, ο πατέρας δικαιούται δύο (2) ημέρες άδεια με αποδοχές χωρίς να συμψηφίζεται στην κανονική άδεια.

7. `Αδεια για ασθένεια εξαρτώμενων μελών:

Η άδεια του άρθρου 7 του Ν.1483/84 σε περίπτωση ασθένειας εξαρτώμενων παιδιών καθορίζεται σε 12 εργάσιμες ημέρες κατ΄ έτος, εφόσον ο/η εργαζόμενος/η έχει τρία παιδιά και πάνω.

8. Αποδοχές ασθένειας ή ατυχήματος στο εξωτερικό:

Σε περίπτωση ασθένειας ή ατυχήματος (πλην του ατυχήματος που έγινε όταν ο οδηγός ήταν σε κατάσταση μέθης ή υπό την επήρεια άλλων ουσιών) κατά το χρόνο της εργασίας του, όταν ο οδηγός βρίσκεται εκτός των ορίων της χώρας, ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να καταβάλλει στο ακέραιο τις αποδοχές του μισθωτού, τα έξοδα διαμονής του και τα έξοδα επαναπατρισμού.

9. Χρησιμοποίηση δεύτερου οδηγού:

Σε περίπτωση ταξιδιού του οδηγού εκτός της Ελληνικής Επικράτειας, θα εφαρμόζονται οι νόμοι και οι σχετικές οδηγίες της ΕΟΚ για τη χρησιμοποίηση και δεύτερου οδηγού.

10. Πρόσθετη εργασία:

Στους οδηγούς που υπάγονται στην παρούσα, οι οποίοι εκτός του κύριου καθήκοντός τους, την οδήγηση, προσφέρουν πρόσθετες εργασίες, καταβάλλεται πρόσθετη αποζημίωση σύμφωνα με το νόμο (άρθρ. 659 Α.Κ.)

11. Βιβλίο δρομολογίων:

Για τους υπαγόμενους στην παρούσα μισθωτούς, είναι υποχρεωτική η τήρηση του βιβλίου δρομολογίων.

12. Συμψηφισμός μισθού:

Απαγορεύεται ο συμψηφισμός του οφειλόμενου μισθού στο μισθωτό με απαίτηση του εργοδότη κατ΄ αυτού.

13. Καθήκοντα οδηγού:

Οι υπαγόμενοι στην παρούσα μισθωτοί έχουν την υποχρέωση να ελέγχουν πριν την έναρξη της εργασίας τους, το όχημά τους (λάδια, νερό, αέρας στα ελαστικά) και να συμπληρώνουν τις τυχόν ελλείψεις.

Επίσης έχουν υποχρέωση να καθαρίζουν την καμπίνα του αυτοκινήτου και να πλένουν τους υαλοπίνακες (τζάμια) αυτού.

Παράλληλα, πρέπει να φροντίζει να έχει μαζί του τα απαραίτητα δικαιολογητικά (άδεια αυτοκινήτου, άδεια οδήγησης, (Ρ) ρυμουλκούμενου, φορτωτικές, ασφάλεια, ΚΤΕΟ, βιβλίο δρομολογίων), ενώ θα πρέπει να ενημερώνει πάντα τον εργοδότη του (όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες) για ό,τι συμβαίνει κατά την ώρα της εργασίας του (βλάβη, καθυστέρηση λόγω φόρτωσης ή εκφόρτωσης ή άλλα γεγονότα).

Ο οδηγός απαγορεύεται να πίνει κατά την ώρα της εργασίας του αλκοολούχα ποτά. Ο οδηγός δεν πρέπει να κινεί το αυτοκίνητο χωρίς τα απαραίτητα έγγραφα (άδεια, ασφάλεια, ΚΤΕΟ, βιβλίο δρομολογίων, ταχογράφους), καθώς επίσης όταν αυτό έχει προβλήματα κυκλοφορίας (όπως φθαρμένα ελαστικά, φρένα, σύστημα διεύθυνσης, προβληματικές νταλίκες χωρίς (Ρ) κλπ).

Ο οδηγός δεν υποχρεούται να πλένει το αυτοκίνητο, να το γρασάρει και εν γένει να κάνει οποιαδήποτε επισκευή, αλλά μόνο να επιβλέπει γι΄ αυτές.

Ο οδηγός δεν επιτρέπεται να ανοίγει πόρτες από CONTAINERS, απουσιάζοντος του παραλήπτη.

`Αρθρο 5
Διατήρηση όρων και αρχή ευνοϊκότερης ρύθμισης

1. Τυχόν καταβαλλόμενες αποδοχές, στο σύνολό τους, ανώτερες από αυτές που προκύπτουν από την παρούσα και ισχύοντες όροι εργασίας ευνοϊκότεροι για τους εργαζόμενους δεν μειώνονται και δεν τροποποιούνται.

2. Κατά τα λοιπά, εξακολουθούν να ισχύουν όλοι οι μη αντικείμενοι στην παρούσα ρύθμιση όροι εργασίας της υπ΄ αριθμ. 11/2000 Δ.Α. και των προηγουμένων συλλογικών ρυθμίσεων.

`Αρθρο 6
Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της Απόφασης αυτής αρχίζει την 5.1.2001, εκτός των περιπτώσεων που ρητώς ορίζεται διαφορετικά.