RSS
Απευθείας άσκηση προσφυγής στα Διοικητικά Δικαστήρια για τα Τέλη Κυκλοφορίας

 

Δημοσιεύτηκε η με αριθμό ΠΟΛ.1014/26.1.2017 εγκύκλιος με θέμα «Εφαρμογή ή μη των διατάξεων του άρθρου 63 του Ν.4174/2013 (Κ.Φ.Δ.), «περί της άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής», σε περιπτώσεις αμφισβήτησης πράξεων της Φορολογικής Διοίκησης που αφορούν τέλη κυκλοφορίας».

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, ορίζεται ότι:

· Τα Τέλη Κυκλοφορίας δεν συμπεριλαμβάνονται στο άρθρο 2 του Ν. 4174/2013 περί Κ.Φ.Δ..

· Σύμφωνα και με την με αριθμό ΠΟΛ.1002/2013 εγκύκλιο διαταγή της Γ.Γ.Δ.Ε., Ενδικοφανή Προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών μπορεί να ασκηθεί μόνο επί πράξεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

· Πράξεις που εκδίδονται από τη Φορολογική Διοίκηση σε βάρος φορολογουμένων αναφορικά με τέλη κυκλοφορίας δεν υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής το άρθρου 63 ΚΦΔ και επομένως προσβάλλονται απευθείας στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια με το ένδικο βοήθημα της προσφυγής.

Πηγή: www.e-forologia.gr

Πρόβλεψη Δραγασάκη : Το 2017 θα υπάρξει σημαντική μείωση κόκκινων δανείων

 

Τη σημαντική μείωση των κόκκινων δανείων για τη φετινή χρονιά «βλέπει» ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Γιάννης Δραγασάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Αυγή» της Κυριακής, τονίζοντας ότι το 2017 θα αποτελέσει έτος στροφής για τις ελληνικές τράπεζες

. Ακόμη κάνει λόγο για «υποεκπροσώπηση» του Δημοσίου στις Γενικές Συνελεύσεις των τραπεζών και του ΤΧΣ στα Διοικητικά τους Συμβούλια, καθώς η παρουσία των εκπροσώπων του είναι αναντίστοιχη των ποσοστών που κατέχει το Δημόσιο σε αυτές, τονίζοντας την ανάγκη να επαναξιολογηθεί ο νόμος για το ΤΧΣ. Επιπλέον, αναφέρει ότι η Ν.Δ. αποτελεί τμήμα του λεγόμενου «τριγώνου της διαπλοκής», κάτι το οποίο δείχνει ο υπερδανεισμός της.

«Το 2017, μπορεί να είναι έτος στροφής και για το τραπεζικό σύστημα. Η αύξηση των κόκκινων δάνειων έχει πλέον ανακοπεί», τονίζει ο κ. Δραγασάκης και προσθέτει ότι, «από το 2017 κι έπειτα αναμένεται να υπάρξει σημαντική μείωση. Κι αυτό θα γίνει κυρίως με τη μορφή των αναδιαρθρώσεων των δανείων. Ισχυρή ώθηση θα δώσει και η διαδικασία του εξωδικαστικού διακανονισμού», αναφέρει ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, ενώ προαναγγέλλει ότι, «το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή. Εντός του 2017 θα λειτουργήσουν επίσης τα κέντρα ενημέρωσης πολιτών και άλλες δομές που θα διευκολύνουν τη διαδικασία.

Στα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια η σημερινή κυβέρνηση είναι υπέρ των λύσεων που ελαχιστοποιούν το κοινωνικό κόστος, διασφαλίζουν θέσεις εργασίας ή και δημιουργούν νέα απασχόληση οδηγώντας εν τέλει σε βιώσιμα σχήματα, αντιμετωπίζοντας παράλληλα θετικά τη δημιουργία συνεργατικών ή κοινοπρακτικών σχημάτων εργαζομένων», υπογραμμίζει.

Ερωτηθείς για τις προτεραιότητες και τους βασικούς στόχους της κυβερνητικής πολιτικής σε σχέση με το τραπεζικό σύστημα, ο κ. Δραγασάκης σημειώνει ότι, «άμεση προτεραιότητα, μόλις αναλάβαμε το 2015, ήταν να αποφύγουμε χρεοκοπίες τραπεζών και να αποτρέψουμε τον κίνδυνο για «κούρεμα» καταθέσεων.

Ο δεύτερος στόχος ήταν, και συνεχίζει να είναι, ένα τραπεζικό σύστημα που θα έχει την εμπιστοσύνη και τη νομιμοποίηση της κοινωνίας και θα υπηρετεί τη διαμόρφωση ενός νέου υποδείγματος βιώσιμης και δίκαιης ανάπτυξης. Αυτό βέβαια», σημειώνει, «προϋποθέτει οι τράπεζες, να ξαναγίνουν τράπεζες, να έχουν πρόσβαση στις διεθνείς αγορές, να μπορούν να χρηματοδοτούν την οικονομία, να σπάσουν οι παλιές διαπλοκές και εξαρτήσεις και αυτό να γίνει σε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει το συλλογικό κοινωνικό συμφέρον και θα αποτρέπει την επανάληψη παθογενειών του παρελθόντος. Απέχουμε, όμως, ακόμη πολύ από το σημείο αυτό.

«Ο τρίτος στόχος», καταλήγει ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, «είναι ένα εναλλακτικό χρηματοδοτικό σύστημα που θα συνυπάρχει με τις συστημικές τράπεζες και θα έχει ως κύρια αποστολή την ανάδειξη νέων μορφών τραπεζικής και εξωτραπεζικής χρηματοδότησης, τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, την εισαγωγή και διάδοση των μικροπιστώσεων, την ανάπτυξη γενικότερα ανταλλακτικών ιδεών, κριτηρίων και μορφών χρηματοδότησης».

 

Πηγή: www.e-forologia.gr

Διευκρινίσεις για τον υπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών Ελευθέρων Επαγγελματιών και Αυτοαπασχολούμενων

 

 

Κοινοποιήθηκε η Εγκύκλιος ΔΙΕΙΣΦΜΜ/26/87160 με την οποία παρέχονται διευκρινίσεις – οδηγίες σχετικά με το νέο θεσμικό πλαίσιο υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων, σύμφωνα με το οποίο ως βάση υπολογισμού των εισφορών ορίζεται το πραγματικό εισόδημα από την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας.

 

Συγκεκριμένα, από την ημερομηνία έναρξης ισχύος των νέων διατάξεων, ήτοι από 01/01/2017 και για κάθε επόμενο έτος, ως βάση υπολογισμού των εισφορών καθορίζεται το Καθαρό Φορολογητέο Αποτέλεσμα (ΚΦΑ) από την άσκηση δραστηριότητας κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος.

 

Το ΚΦΑ προσδιορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα φορολογίας εισοδήματος και για την δημιουργία του λαμβάνονται υπόψη εισοδήματα από δραστηριότητες ή ιδιότητες που δημιουργούν υποχρέωση ασφάλισης. Για το 2017 λαμβάνονται υπόψη τα εισοδήματα από το πιο πρόσφατο εκκαθαρισμένο φορολογικό έτος (σήμερα το φορολογικό έτος 2015 και αργότερα μέσα στη χρονιά το φορολογικό έτος 2016).

 

Θεσπίζεται Κατώτατη και Ανώτατη μηνιαία βάση υπολογισμού εισφορών, δηλαδή το κατώτερο και το ανώτερο μηνιαίο ποσό εισοδήματος επί του οποίου υπολογίζονται εισφορές.

 

Ως κατώτατη μηνιαία βάση καθορίζεται το ποσό που αντιστοιχεί στον κατώτατο βασικό μισθό άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών το οποίο ανέρχεται σήμερα σε 586,08 ευρώ (Ετήσιο 586,08*12 = 7.032,96 €).

 

Σε συγκεκριμένες κατηγορίες ασφαλισμένων η κατώτατη βάση λαμβάνεται μειωμένη και ορίζεται ως ποσοστό 70% της κατώτατης βάσης: 586,08 *70% =410,26 € (Ετήσιο 410,26*12 = 4923,12 € ).

 

Ως ανώτατη μηνιαία βάση καθορίζεται το ποσό που αντιστοιχεί στο δεκαπλάσιο του κατώτατου βασικού μισθού άνω των 25 ετών όπως ισχύει κάθε φορά. Το ποσό αυτό σήμερα ανέρχεται σε 5.860,80 € (Ετήσιο 5860,80*12=70.329,60€).

 

Η μηνιαία βάση υπολογισμού εισφορών καθορίζεται ως μηνιαίο εισόδημα που προκύπτει από την διαίρεση του ετήσιου ΚΦΑ δια του δώδεκα (12).

 

Ακόμα, ορίζεται ότι, για τον προσδιορισμό των εισοδημάτων που εισφοροδοτούνται, αντιστοιχούνται οι ασφαλιστέες δραστηριότητες - ιδιότητες με τα εισοδήματα που τηρεί η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) και κωδικοποιούνται οι πηγές προέλευσης εισοδημάτων, στις οποίες περιλαμβάνονται και ποσά που έχουν καταβληθεί με δελτίο επαγγελματικής δαπάνης.

 

Τέλος, γίνεται αναφορά στα ποσοστά εισφορών κύριας ασφάλισης και σε ειδικές περιπτώσεις υπολογισμού των εισφορών.

 

 

 

Κυνήγι εντοπισμού κρυφών εισοδημάτων για τους μεγαλοοφειλέτες των Ταμείων

 





Σφίγγει ο κλοιός για χιλιάδες μεγαλοοφειλέτες των Ταμείων, χωρίς να αποκλείεται ο ασφυκτικός έλεγχος ακόμη και σε αυτούς που έχουν χρέη κάτω των 5.000 ευρώ, τα οποία περνούν εντός του 2017 στη δικαιοδοσία του ΚΕΑΟ. Το υπουργείο Εργασίας μπροστά στον κίνδυνο κατάρρευσης των εσόδων του νεοπαγούς υπερφορέα κύριας ασφάλισης όλων των εργαζομένων, αναμένεται να ξεκινήσει ένα ανηλεές κυνήγι εντοπισμού «κρυφών» εισοδημάτων, ακόμη κι αν αυτά προέρχονται από ενοίκια, μισθούς ή κληρονομιές.

Οσο μάλιστα παραμένει «παγωμένη» η πρωθυπουργική εξαγγελία για πάγωμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών, με βασική προϋπόθεση την έναρξη καταβολής των τρεχουσών εισφορών, αρχής γενομένης από τον τρέχοντα μήνα, τόσο μεγαλώνει η ανησυχία, καθώς εκμηδενίζονται οι πιθανότητες να ενταχθούν στο σύστημα κάποιοι από τους περίπου 280.000 ανενεργούς ασφαλισμένους, που λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν πληρώνουν τίποτα.

Οι αλλαγές στην ασφάλιση με κεντρικό άξονα τον υπολογισμό των εισφορών βάσει του πραγματικού εισοδήματος, σε συνδυασμό με τις φορολογικές επιβαρύνσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δυσχεραίνουν το ήδη επιβαρυμένο κλίμα, με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι κατά το πρώτο έτος λειτουργίας του Ενιαίου Φορέα Κύριας Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) η εισφοροδιαφυγή και η εισφοροαποφυγή θα οδηγήσουν σε μείωση εσόδων που ενδέχεται να ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ. Συνολικά, τα χρέη προς τα Ταμεία που πλέον έχουν ενταχθεί στον ΕΦΚΑ υπολογίζεται ότι αγγίζουν τα 30 δισ. ευρώ.

Στο τέλος του 2016, οι οφειλέτες που είχαν καταγραφεί στο Μητρώο του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών έφθασαν σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ» τους 315.000. Πρόκειται για τον υψηλότερο αριθμό οφειλετών που έχει προκύψει έως τώρα και ο οποίος έχει δημιουργήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές που υπερβαίνουν τα 17,5 δισ. ευρώ. Μάλιστα, μόνο μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, οι οφειλές αυξήθηκαν κατά περίπου 500.000 ευρώ. Οι οφειλέτες αυξήθηκαν το δ΄ τρίμηνο του 2016, συγκριτικά με το γ΄ τρίμηνο κατά 12.500.

Μάλιστα, ο αριθμός των οφειλετών αναμένεται να αυξηθεί δραματικά, καθώς στο ΚΕΑΟ εντάσσονται πλέον και οφειλές έως 5.000 ευρώ που μέχρι πρότινος ήταν «παρκαρισμένα» στα Ταμεία όπως ο ΟΓΑ, ο ΟΑΕΕ, το ΕΤΑΑ και το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, χρέη έως 5.000 ευρώ έχουν 320.000 οφειλέτες του ΙΚΑ και 210.000 του ΟΑΕΕ.

Πλέον, η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας σε συνεργασία με τον ΕΦΚΑ και το ΚΕΑΟ αναζητεί λύσεις προκειμένου οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου να φθάσουν σε αυτούς που πραγματικά έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν και δεν το κάνουν, ενώ παράλληλα θα προσεγγίζουν τους υπόλοιπους με βάση τις πραγματικές τους δυνατότητες. Οπως δηλώνουν, μάλιστα, χαρακτηριστικά, πρόκειται για έναν επιστημονικό τρόπο επεξεργασίας των στοιχείων που διαθέτει το ΚΕΑΟ, ώστε εντός του 2017 να εφαρμοστούν επιστημονικές πολιτικές που θα επιφέρουν αύξηση των εισπράξεων.

Σαφάρι...

Κεντρικό ρόλο στο... σαφάρι ελέγχων αναμένεται να διαδραματίσει το ΚΕΑΟ, το οποίο μάλιστα εντός του 2016 και κυρίως κατά τους τελευταίους μήνες έχει καταφέρει να αυξήσει σημαντικά τα έσοδά του. Οπως έχει αποκαλύψει η «Κ», τα έσοδα του Κέντρου έκλεισαν αυξημένα κατά 70 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά, το ΚΕΑΟ πέτυχε «ρεκόρ» εισπράξεων «αιμοδοτώντας» το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης με 820 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για 750 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τον περασμένο Δεκέμβριο εισπράχθηκαν 108 εκατ. ευρώ. Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι το 2017 μπορεί να εισπραχθούν πάνω από 1 δισ. ευρώ.

Για να επιτευχθεί αυτό, αναμένεται να επικεντρώσει τις προσπάθειές του αφενός στα νέα χρέη, πριν αυτά προλάβουν να συσσωρευθούν και αφετέρου στη διασταύρωση των στοιχείων, ελέγχοντας κυρίως μεγαλοοφειλέτες που πραγματοποιούν σημαντικούς τζίρους και διακινούν μεγάλα κεφάλαια. Σε αυτό το πλαίσιο, αναμένεται να ενταθούν οι ηλεκτρονικές κατασχέσεις τραπεζικών καταθέσεων, παράλληλα με την αυστηρή εφαρμογή όλων των υπόλοιπων αναγκαστικών μέτρων είσπραξης. Είναι χαρακτηριστικό ότι, κατά τους πρώτους μήνες εφαρμογής του μέτρου των ηλεκτρονικών κατασχετηρίων εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων, κατάφερε να εισπράξει 24.279.216.

Οι εισφορές, τα «μπλοκάκια» και η ρύθμιση

Η πρόθεση για πάγωμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών και έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας με μόνη προϋπόθεση την εμπρόθεσμη πληρωμή των τρεχουσών εισφορών παραμένει στο τραπέζι ισχυρή, δηλώνει στην «Κ» υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος, σημειώνοντας παράλληλα ότι το θέμα έχει τεθεί στους εκπροσώπους των δανειστών, με τους οποίους διεξάγεται διαπραγμάτευση.

Την ίδια στιγμή, προωθείται ένα σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού των πραγματικών δυνατοτήτων του οφειλέτη, με μία σειρά από κριτήρια, βάσει των οποίων θα αξιολογούνται το ύψος του χρέους, το χρονικό διάστημα κατά το οποίο δημιουργήθηκε η οφειλή αλλά και η προοπτική της επιχείρησης. Μάλιστα, βάσει του σχεδιασμού, η διαδικασία θα αξιολογείται και ενδεχομένως να επανακαθορίζεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, καθώς θα πρέπει να διαπιστώνεται αν οι αρχικές συνθήκες εξακολουθούν να υφίστανται. Παράλληλα, θα ελέγχεται ενδελεχώς εάν κάποιο μέρος της οφειλής δεν είναι πραγματικό ή επιβλήθηκε μέσω προσαυξήσεων χωρίς να ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες είτε λόγω υπαιτιότητας του ταμείου ή λόγω κακής ενημέρωσης του οφειλέτη. Παράλληλα, βέβαια ενεργοποιούνται και άλλα «όπλα» όπως για παράδειγμα η δυνατότητα μερικής καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών και αντίστοιχα, η επιβολή προστίμων στο εναπομείναν ποσό. Πρόκειται για μέτρο που ψηφίστηκε πρόσφατα, όμως ήδη έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Εργασίας, οι οποίοι γνωρίζοντας καλύτερα από τους περισσότερους πώς λειτουργούν οι κατά συρροήν οφειλέτες και πώς αυτοί που βρίσκονται σε πραγματική αδυναμία καταβολής των εισφορών, επισημαίνουν ότι το μέτρο ενδέχεται να οδηγήσει κάποιους επίδοξους «μπαταχτσήδες» σε νέα εισφοροδιαφυγή.

Το μέτρο συνδέεται άμεσα με το γεγονός ότι τουλάχιστον για το 2017 –και πιθανότατα για αρκετά ακόμη χρόνια– ο υπολογισμός των εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες θα γίνεται με βάση το πραγματικό φορολογητέο αποτέλεσμα του 2015. Συνδέεται παράλληλα και με την εγκύκλιο για τα «μπλοκάκια» που εκδόθηκε τελικά την Παρασκευή, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα για αύξηση της εισφοροδιαφυγής αλλά και για μαζικές απολύσεις ή και δικαστικές προσφυγές. Σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου και του ΚΕΑΟ, πολλοί θα είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες που θα επιλέξουν να πληρώσουν ένα μικρό ποσό κάθε μήνα (είτε γιατί δεν έχουν, είτε γιατί περιμένουν τους εργοδότες να πληρώσουν, είτε τέλος γιατί... μπορούν), ελπίζοντας ότι μόλις θα έρθει η τελική εκκαθάριση εισφορών θα γίνει συμψηφισμός και τότε θα δουν αν θα πληρώσουν μικρότερες ή μεγαλύτερες εισφορές. Σημειώνουν δε, ότι η οφειλή θα καταστεί ληξιπρόθεσμη στο τέλος του χρόνου.

Στον αγώνα για τη μείωση της εισφοροδιαφυγής θα τεθούν και τα 11 Περιφερειακά Κέντρα Είσπραξης που θα στελεχωθούν με 1.000 άτομα προερχόμενα από τα Ταμεία.


Πηγή: www.kathimerini.gr

 

Διευκρινίσεις και παραδείγματα για την ασφάλιση όσων αμείβονται με μπλοκάκι

 

 

 

Με εγκύκλιο του Υπουργείου εργασίας δίνονται οδηγίες για την εφαρμογή της διάταξης της παρ. 9 του αρ. 39 του Ν. 4387/2016, που αφορά την ασφάλιση των προσώπων της παρ. 1 του ίδιου άρθρου που αμείβονται με δελτίο παροχής υπηρεσιών και για τους οποίους προκύπτει ότι το εισόδημά τους προέρχεται από την απασχόληση σε ένα ή και δύο πρόσωπα (φυσικά και νομικά).

Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής, με την με αριθμό Φ80000/οικ.2460/106 εγκύκλιο διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

1. Πρόσωπα που εντάσσονται στη ρύθμιση

Σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 39 του Ν.4387/2016, για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους, που υπάγονται ή θα υπάγονταν κατά την έναρξη ισχύος του νόμου, στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ και του ΕΤΑΑ, σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις αυτών, όπως ίσχυαν πριν την ένταξή τους στον ΕΦΚΑ, το συνολικό ποσό εισφοράς κύριας σύνταξης, ο τρόπος υπολογισμού, καθώς και ο υπόχρεος καταβολής της εισφοράς προσδιορίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 38 του συγκεκριμένου νόμου, εφόσον το εισόδημά τους προέρχεται από την απασχόλησή τους σε ένα ή και δύο πρόσωπα (φυσικά και νομικά).

2. Ποσοστά εισφορών

Ειδικότερα, εφόσον το εισόδημα προέρχεται από την άσκηση διαρκούς -και όχι ευκαιριακής- επαγγελματικής δραστηριότητας, και μόνο από την απασχόληση σε ένα ή και δύο πρόσωπα (φυσικά και νομικά), προκύπτει ουσιαστικά αποκλειστικότητα ως προς το/τα πρόσωπο/α που αποδέχεται/ονται τις σχετικές υπηρεσίες.

Επομένως, επί του εισοδήματος αυτού υπολογίζονται εισφορές ύψους 20% για τον κλάδο κύριας σύνταξης, κατανεμημένο κατά 6,67% σε βάρος του ασφαλισμένου και κατά 13,33% σε βάρος του αντισυμβαλλόμενου. Αντίστοιχα κατανέμονται οι εισφορές υγειονομικής περίθαλψης, καθώς και οι εισφορές επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ, σε όσες κατηγορίες ασφαλισμένων υφίσταται υποχρεωτική υπαγωγή στην ασφάλιση των κλάδων αυτών (δηλαδή επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ) λόγω της ιδιότητάς τους ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή αυτοαπασχολούμενοι, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ισχύουσα νομοθεσία και σε κάθε περίπτωση οι εισπραττόμενες εισφορές καταβάλλονται στους αρμόδιους κατά περίπτωση φορείς στους οποίους και έχει υπαχθεί ο ασφαλισμένος.

3. Ανώτατη -κατώτατη βάση υπολογισμού εισφορών

Το ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών για τις περιπτώσεις που υπάγονται στην οικεία ρύθμιση ελέγχεται σε συνάρτηση με τη διάρκεια της σύμβασης μεταξύ των μερών.

Πιο συγκεκριμένα, για όσους έχουν υπαχθεί στη ρύθμιση της παρ. 9 του άρθρου 39 με ετήσια διάρκεια σύμβασης, κατά τα ως άνω, ισχύει το ετήσιο ανώτατο όριο των 70.320 ευρώ, συνεπώς οι οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές υπολογίζονται στο συνολικό ποσό του δελτίου παροχής υπηρεσιών (ΔΠΥ), ακόμα και αν αυτό υπερβαίνει ανά μήνα το ποσό των 5.860,8 ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι σε κάθε περίπτωση δεν γίνεται υπέρβαση του ανωτάτου ετησίου ορίου.

Σε περιπτώσεις συμβάσεων με διάρκεια μικρότερη του έτους, καταβάλλονται οι ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στην κατανομή της συμφωνημένης αμοιβής ανά μήνα ενώ και το ανώτατο όριο λαμβάνεται υπόψη σε μηνιαία βάση (5.860,80 ευρώ). Στην περίπτωση κατά την οποία το ποσό του/των ΔΠΥ που εκδίδεται/ονται μηνιαίως από ασφαλισμένο που υπάγεται στη ρύθμιση της παρ.9 του άρθρου 39, υπολείπεται της ελάχιστης βάσης υπολογισμού εισφορών, ο εν λόγω ασφαλισμένος υποχρεούται να καταβάλλει τις εισφορές που υπολείπονται του ελάχιστου ποσού κατά το χρόνο της ετήσιας εκκαθάρισης της ασφαλιστικής υποχρέωσης, οπότε και θα οριστικοποιούνται οι αναλογούσες σε αυτόν ασφαλιστικές εισφορές.

4. Υποβολή Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (ΑΠΔ)

Προκειμένου να διασφαλιστεί τόσο η εμπρόθεσμη καταβολή των εισφορών, όσο και η ενημέρωση των υπόχρεων καταβολής, ο ασφαλισμένος που αιτείται την υπαγωγή του στη διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 39 οφείλει να αναγράφει στο ΔΠΥ που εκδίδει στον αντισυμβαλλόμενό του, ότι υπάγεται στην εν λόγω ρύθμιση. Αντίστοιχα, και μέχρι το τέλος εκάστου ημερολογιακού μήνα, ο εν λόγω αντισυμβαλλόμενος υποχρεούται να υποβάλει για τον ασφαλισμένο που υπάγεται στην ανωτέρω ρύθμιση ΑΠΔ, προβαίνοντας σε κατανομή της συμφωνηθείσας αμοιβής ανά μήνα, με βάση τη διάρκεια της σύμβασης. Με την υποβολή της ΑΠΔ αυτής ενεργοποιείται αυτομάτως η καταβολή ασφαλιστικών εισφορών σύμφωνα με τα παραπάνω.

Στην περίπτωση που ο αντισυμβαλλόμενος δεν υποβάλει ΑΠΔ, προκειμένου ο παρέχων σε αυτόν υπηρεσίες ασφαλισμένος να υπαχθεί στην οικεία ρύθμιση, ο εν λόγω ασφαλισμένος οφείλει να υποβάλει στον ΕΦΚΑ υπεύθυνη δήλωση περί πλήρωσης των νόμιμων προϋποθέσεων, όπως αυτές περιγράφονται ως άνω, δηλώνοντας ταυτόχρονα το ΑΦΜ του/των αντισυμβαλλομένου/ων του και προσκομίζοντας τυχόν άλλα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν το περιεχόμενο της υπεύθυνης δήλωσής του. Στη συνέχεια, ενημερώνεται/ονται ο/οι αντισυμβαλλόμενος/οι αυτού περί της υποχρέωσης υποβολής ΑΠΔ και καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 39, για το χρονικό διάστημα από την υποβολή της δήλωσης και εντεύθεν. Εφόσον ο αντισυμβαλλόμενος αμφισβητεί το περιεχόμενο της δήλωσης του ασφαλισμένου, υποβάλλει αντιρρήσεις ενώπιον των αρμοδίων οργάνων του ΕΦΚΑ, ενώ μέχρι την επίλυση της σχετικής διαφοράς από τα όργανα αυτά, για τον ασφαλισμένο υπολογίζονται εισφορές σύμφωνα με το άρθρο 39 (ως μη μισθωτός).

5. Εκκαθάριση και συμψηφισμός εισφορών

Οι ασφαλισμένοι οι οποίοι αρχικά υπήχθησαν στις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 39, πληρούντες τις νόμιμες προϋποθέσεις, αλλά στη συνέχεια τις απώλεσαν (επειδή, για παράδειγμα, παρείχαν υπηρεσίες σε περισσότερους αντισυμβαλλομένους είτε επειδή δεν είχαν κανέναν αντισυμβαλλόμενο), για το διάστημα που ακολουθεί την έκπτωση από τις ρυθμίσεις της ανωτέρω παραγράφου, καταβάλλουν εισφορές ως μη μισθωτοί. Έτσι, εάν στη διάρκεια του ημερολογιακού έτους παρασχεθεί υπηρεσία και σε τρίτο αντισυμβαλλόμενο, ο ασφαλισμένος οφείλει να γνωστοποιήσει τούτο στον ΕΦΚΑ, με σχετική αίτηση-δήλωση, ώστε να επέλθει η σχετική μεταβολή στο μητρώο και να ενημερωθεί/ούν ο/οι αντισυμβαλλόμενος/οι προκειμένου να απαλλαγεί/ούν από την ανωτέρω υποχρέωση. Όπως και για κάθε άλλη κατηγορία ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολουμένων, στο τέλος εκάστου έτους θα πραγματοποιείται εκκαθάριση και συμψηφισμός μεταξύ των καταβληθεισών κατά τους ανωτέρω μήνες εισφορών και των οφειλόμενων εισφορών, με βάση το πραγματικό εισόδημα που προκύπτει από την άσκηση της επαγγελματικής δραστηριότητας (όπως αυτό προκύπτει από το πιο πρόσφατο εκκαθαρισμένο φορολογικό έτος).

6. Τελικές διευκρινίσεις επί προσώπων που υπάγονται ή μη στη ρύθμιση και επί της έννοιας του αντισυμβαλλόμενου.

Επισημαίνεται ότι για τους δικηγόρους με έμμισθη εντολή, ανεξαρτήτως του χρόνου υπαγωγής στην κοινωνική ασφάλιση, για το εισόδημα που προέρχεται από τη διαρκή σχέση παροχής υπηρεσιών, εφαρμόζεται η περ. στ΄ της παρ. 3 του άρθρου 38.

Στην κοινοποιούμενη διάταξη δεν υπάγονται οι εταίροι και συνεργάτες δικηγορικών εταιριών, οι οποίοι καταβάλλουν εισφορές με βάση το άρθρο 39 (ως μη μισθωτοί).

Επίσης, η κοινοποιούμενη διάταξη δεν εφαρμόζεται σε περίπτωση ασφαλισμένων που προσφέρουν υπηρεσίες υπό καθεστώς εξαρτημένης εργασίας, και οι οποίοι υπάγονται ευθέως στις διατάξεις του άρθρου 38 ως μισθωτοί. Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται και οι ασφαλισμένοι που προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες σε έναν εργοδότη, λαμβάνοντας μέρος των αποδοχών τους ως μισθωτοί και μέρος αυτών μέσω ΔΠΥ, οπότε για το σύνολο των αποδοχών θα καταβάλλονται εισφορές με βάση το άρθρο 38.

Στις περιπτώσεις ασφαλισμένων που απασχολούνται σε έναν εργοδότη ως μισθωτοί και προσφέρουν υπηρεσίες σε άλλο αντισυμβαλλόμενο μέσω ΔΠΥ, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 36 του Ν. 4387/2016 περί πολλαπλής δραστηριότητας και όχι αυτή της παρ. 9 του άρθρου 39.

Τέλος, ως αντισυμβαλλόμενος υπό την έννοια του παρόντος, λογίζονται και ένα ή περισσότερα νομικά πρόσωπα τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με κοινή επιχειρηματική δραστηριότητα, ανεξάρτητα από τη νομική μορφή άσκησης αυτής. Η κοινή επιχειρηματική δραστηριότητα συνίσταται στον κοινό οικονομικό σκοπό που επιδιώκεται από τον αντισυμβαλλόμενο μέσω των κάθε είδους νομικής μορφής δραστηριοτήτων και συνιστά απόρροια των κατά περίπτωση πραγματικών στοιχείων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τέτοια τεκμήρια προκύπτουν όταν διαφορετικές επιχειρήσεις ανήκουν στο ίδιο πρόσωπο, λειτουργούν στον ίδιο χώρο, με τον ίδιο μηχανολογικό εξοπλισμό, απασχολούν από κοινού το ίδιο προσωπικό, είτε τα στοιχεία αυτά συντρέχουν σωρευτικά είτε όχι.

7. Παραδείγματα

α. Μηχανικός παρέχει υπηρεσίες σε μία τεχνική εταιρία και σε μία τράπεζα για διάστημα 10 μηνών. Για αυτές τις δύο δραστηριότητες εκδίδει δελτίο παροχής υπηρεσιών, 20.000 ευρώ και 10.000 ευρώ αντιστοίχως. Από τη διάρκεια και τη φύση των παρεχόμενων υπηρεσιών προκύπτει ότι αυτές δεν είναι ευκαιριακής μορφής, αλλά αντιθέτως απαιτούν διαρκή απασχόληση. Ως εκ τούτου, ο ως άνω ασφαλισμένος υπάγεται στη διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 39. Συνεπώς, για κάθε μία από τις ως άνω δραστηριότητες υπολογίζονται εισφορές ως εξής: Για την πρώτη, το ποσό της συμφωνηθείσας αμοιβής επιμερίζεται στους μήνες που διαρκεί η σύμβαση, επομένως σε κάθε μήνα αντιστοιχεί αμοιβή ύψους 2.000 ευρώ. Επ΄ αυτής υπολογίζονται εισφορές ύψους 20% για τον κλάδο κύριας σύνταξης, κατανεμημένο κατά 6,67% σε βάρος του ασφαλισμένου και κατά 13,33% σε βάρος του αντισυμβαλλόμενου (τεχνικής εταιρίας). Για τη δεύτερη, το αντίστοιχο ποσό της μηνιαίας αμοιβής ανέρχεται σε 1.000 ευρώ, στο οποίο και θα υπολογιστούν εισφορές κατά όμοιο τρόπο. Είναι ευνόητο ότι κατά τον ίδιο τρόπο επιμερίζονται οι εισφορές για τον κλάδο περίθαλψης, επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχής.

β. Γιατρός παρέχει υπηρεσίες σε ιδιωτική κλινική, με σύμβαση ετήσιας διάρκειας, και αμοιβή ύψους 80.000 ευρώ, για την οποία εκδίδει τρία ΔΠΥ. Η εν λόγω κλινική αποτελεί τον μόνο αντισυμβαλλόμενο του συγκεκριμένου ασφαλισμένου-ιατρού, επομένως αυτός υπάγεται στη διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 39. Ανεξαρτήτως του αριθμού των ΔΠΥ στις οποίες επιμερίζεται η συμφωνηθείσα αμοιβή, καταβάλλονται εισφορές με βάση το ανώτατο ετήσιο όριο των 70.320 ευρώ, με δεδομένο ότι η οικεία σύμβαση είναι ετήσιας διάρκειας. Αν η ως άνω σύμβαση ήταν διάρκειας 10 μηνών, τότε η συμφωνηθείσα αμοιβή θα αντιστοιχούσε σε 8.000 ευρώ/μήνα, συνεπώς οι εισφορές θα υπολογίζονται επί της ανώτατης μηνιαίας βάσης υπολογισμού των 5.860,8 ευρώ. Στην τελευταία περίπτωση, και με δεδομένο ότι δεν πληροί πλέον τις προϋποθέσεις της παρ. 9 του άρθρου 39, ο εν λόγω ασφαλισμένος θα καταβάλει κανονικά εισφορές με βάση το άρθρο 39 (ως μη μισθωτός) για τους υπόλοιπους δύο μήνες του έτους.

γ. Γιατρός παρέχει υπηρεσίες σε ιδιωτική κλινική, με σύμβαση διάρκειας 10 μηνών για την οποία εκδίδει ΔΠΥ αξίας 5.000 ευρώ. Με δεδομένο ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρ. 9 του άρθρου 39, το ποσό της συμφωνηθείσας αμοιβής επιμερίζεται στους μήνες που διαρκεί η σύμβαση, επομένως σε κάθε μήνα αντιστοιχεί αμοιβή ύψους 500 ευρώ. Επ΄ αυτής υπολογίζονται εισφορές αντιστοίχως κατανεμημένες σε βάρος του ασφαλισμένου και σε βάρος του αντισυμβαλλόμενου κατά τα ως άνω αναφερθέντα. Επιπροσθέτως, για το ποσό που υπολείπεται της ελάχιστης μηνιαίας βάσης υπολογισμού των αυτοαπασχολουμένων (586,08-500=86,08 ευρώ), ο ασφαλισμένος καταβάλλει εισφορές με βάση το άρθρο 39 (ως μη μισθωτός).

δ. Λογιστής εργάζεται ως μισθωτός σε εταιρία και παρέχει παράλληλα υπηρεσίες σε άλλη εταιρία με ΔΠΥ. Ο εν λόγω ασφαλισμένος δεν υπάγεται στη διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 39, αλλά σε αυτή του άρθρου 36 περί πολλαπλής δραστηριότητας. Επομένως, για τις αποδοχές του από τη μισθωτή εργασία υπολογίζονται εισφορές με βάση το άρθρο 38, για το δε εισόδημά του από την ελεύθερη άσκηση επαγγέλματος (ΔΠΥ) καταβάλλει εισφορές με βάση το άρθρο 39 (ως μη μισθωτός).

ε. Ο ίδιος ως άνω ασφαλισμένος που εργάζεται ως μισθωτός σε εταιρία, λαμβάνει και επιπλέον αποδοχές από την ίδια εταιρία με ΔΠΥ. Στην περίπτωση αυτή, ομοίως δεν υπάγεται στη διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 39, αλλά για το σύνολο του εισοδήματος από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 38. Συνεπώς, επί του εισοδήματος αυτού υπολογίζονται εισφορές μισθωτού και, επομένως, η εταιρία καταβάλει τις εισφορές εργοδότη που αντιστοιχούν στο σύνολο του εισοδήματος (αποδοχές από μισθωτή εργασία και εισόδημα από ΔΠΥ).

 

Πηγή : www.e-forologia.gr

Η παρακράτηση φόρου για πληρωμές για τεχνικές υπηρεσίες και αμοιβές διοίκησης, που καταβάλλονται σε μόνιμες εγκαταστάσεις αλλοδαπών Ν.Π. της Ε.Ε.

 

Δημοσιεύτηκε η με αριθμό ΠΟΛ.1007/18.1.2017 εγκύκλιος της ΑΑΔΕ με θέμα «Φορολογική μεταχείριση των αμοιβών που καταβάλλονται για τις υπηρεσίες της περ. δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 62 του Ν.4172/2013, οι οποίες παρέχονται στην Ελλάδα από μόνιμη εγκατάσταση αλλοδαπών νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων με έδρα σε κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου». Σύμφωνα με την εγκύκλιο διαταγή, ορίζεται ότι:

  • Οι αμοιβές που λαμβάνει το νομικό πρόσωπο ή η νομική οντότητα που δεν έχει τη φορολογική του κατοικία αλλά διατηρεί μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου, όταν οι αμοιβές αυτές αφορούν σε παροχή υπηρεσιών της περ. δ΄ της παρ. 1 στην ημεδαπή μέσω της μόνιμης εγκατάστασής του. Με την παρακράτηση αυτή δεν εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση των δικαιούχων, αλλά ο φόρος που παρακρατήθηκε θα πιστωθεί έναντι του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων.
    Αντίθετα, οι αμοιβές που λαμβάνει νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα το οποίο δεν έχει τη φορολογική του κατοικία και δεν διατηρεί μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου.
  • Με την νέα εγκύκλιο διαταγή επανακαθορίζεται ότι οι αμοιβές για τεχνικές υπηρεσίες, αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές υπηρεσίες ή και αμοιβές για παρόμοιες υπηρεσίες που λαμβάνει, μέσω της μόνιμης εγκατάστασής του στην Ελλάδα, νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, φορολογικός κάτοικος κράτους - μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου.
  • Από την έκδοση της παρούσας, κάθε άλλη εγκύκλιος με αντίθετο περιεχόμενο παύει να ισχύει ως προς τη φορολογική αντιμετώπιση του εν λόγω ζητήματος.

 

Πηγή: www.e-forologia.gr

Γρίφος η εγκύκλιος για την ιδιότητα του κατ’ επάγγελμα αγρότη

 


 

 Πριν λίγες μέρες δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος με θέμα «Παροχή διευκρινήσεων για την ιδιότητα του κατ΄ επάγγελμα αγρότη σύμφωνα με την περ. 1 του άρθ.65 του Ν.4389/2016 (Φ.Ε.Κ. 94 Α΄)» (Αρ.Πρωτ. ΔΕΑΦ 1000637 ΕΞ 2017). Και ενώ στόχος του συντάκτη όπως φαίνεται και από το θέμα της εγκυκλίου ήταν να δώσει διευκρινίσεις για τον ορισμό του κατ’ επάγγελμα αγρότη μετά την ψήφιση του Ν.4389/2016, φαίνεται ότι μάλλον περιέπλεξε περισσότερο το ζήτημα.

Βασικό έρεισμα της εγκυκλίου είναι η περίπτωση αε΄ της παρ. 1 του άρθρου 2 του Ν.3874/2010, όπως τέθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 65 του Ν.4389/2016, με βάση την οποία επαγγελματίας αγρότης είναι το ενήλικο φυσικό πρόσωπο που έχει δικαίωμα εγγραφής στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων, εφόσον, μεταξύ των λοιπών προϋποθέσεων που πρέπει να πληροί σωρευτικά, τηρεί λογιστικά βιβλία σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Ειδικότερα, το τελευταίο εδάφιο της ανωτέρω εγκυκλίου αποτελεί γρίφο. Σε αυτό αναφέρεται: «Συνεπώς την ιδιότητα φυσικού προσώπου ως κατ΄ επάγγελμα αγρότη, όπως ορίζεται στο άρθ. 65 του 4389/2016, έχουν όσοι ασκούν ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα και έχουν υποχρέωση τήρησης βιβλίων, ανεξαρτήτως υπαγωγής αυτών σε καθεστώς Φ.Π.Α. και ανεξαρτήτως υποχρέωσης ενημέρωσης ή μη των λογιστικών αρχείων (βιβλίων)».

Η εγκύκλιος φαίνεται αγνοεί το άρθρο 30 των ΕΛΠ στο οποίο αναφέρονται οι περιπτώσεις για τις οποίες απλοποιούνται οι διατάξεις του νόμου αυτού και παρέχονται ορισμένες απαλλαγές. Με την παράγραφο 14 του συγκεκριμένου άρθρου, παρέχεται εξουσιοδότηση στον ΓΓΔΕ, να καθορίζει ειδικές απλουστεύσεις και απαλλαγές σε ό,τι αφορά στην τήρηση λογιστικών αρχείων (βιβλίων) και στην έκδοση λογιστικών στοιχείων (παραστατικών) για κατηγορίες οντοτήτων με κριτήρια το μέγεθος ή το είδος της δραστηριότητας ή τον τρόπο ή τον τόπο άσκησης αυτής και εφόσον διασφαλίζεται ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης.

Με βάση την συγκεκριμένη εξουσιοδοτική διάταξη εκδόθηκε η ΠΟΛ.1007/2015 με τίτλο «Απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης λογιστικών αρχείων (βιβλίων) των αγροτών και λοιπών περιπτώσεων». Στην εγκύκλιο αναφέρονται ορισμένες κατηγορίες προσώπων όπως, οι αγρότες του κανονικού καθεστώτος (του ειδικού ήδη καλύπτονται από το άρθρο 39 του ίδιου νόμου), αλλά και οι ατομικές επιχειρήσεις (φυσικά πρόσωπα) που απαλλάσσονται από το ΦΠΑ, λόγω ένταξης στο ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων. Αυτό που πρέπει να επισημανθεί από την εγκύκλιο είναι ότι, ο τίτλος αναφέρεται σε απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων, ενώ στο εσωτερικό του κειμένου χρησιμοποιείται ο όρος μη ενημέρωση βιβλίων.

Επίσης, η πρόθεση του νομοθέτη να εξαιρέσει ορισμένες κατηγορίες προσώπων, από την υποχρέωση τήρησης λογιστικών αρχείων/βιβλίων, όπως τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος, ορίζεται σε ανάλογη διάταξη (παρ. 2 του άρθρου 39 του Ν.4308/2014 περί ΕΛΠ). Μάλιστα, στην παρ. 39.1.2 της ΠΟΛ.1003/2014 αναφέρεται: «Με την υποπαράγραφο (1α) του άρθρου 39 δεν έχουν υποχρέωση εφαρμογής του παρόντος νόμου οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α του Ν.2859/2000 βάσει του ύψους των ακαθάριστων εσόδων από την πώληση αγροτικών προϊόντων και την παροχή αγροτικών υπηρεσιών ή του ποσού που εισέπραξαν από δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος σύμφωνα με τα οριζόμενα όρια στο Ν.2859/2000».

Ακόμη, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου 4389/2016, σκοπός της παρ. 1 του άρθρου 65 του Ν.4389/2016 είναι να γίνει πιο αυστηρός ο ορισμός του επαγγελματία αγρότη, ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι όσα φυσικά ή νομικά πρόσωπα κατέχουν τον τίτλο του επαγγελματία αγρότη αντλούν το κυριότερο μέρος του ετήσιου εισοδήματός τους (τουλάχιστον το 50%) από την ενασχόληση τους στον αγροτικό χώρο. Βλέπουμε λοιπόν, ότι η αιτιολογική έκθεση δίνει βαρύτητα στο κριτήριο του εισοδήματος για τον χαρακτηρισμό ενός προσώπου ως επαγγελματία αγρότη. Βέβαια οι λοιπές προϋποθέσεις σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αγνοηθούν που μάλιστα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά. Όμως, εκτιμούμε ότι η περ. αε΄ της παρ. 1 του άρθρου 2 του Ν.3874/2010 για την τήρηση λογιστικών βιβλίων πρέπει να επανεξεταστεί ή άλλως, αν έχει διαφορετική ερμηνεία αυτή να αποδοθεί από την Φορολογική Διοίκηση λαμβανομένων υπόψη των οδηγιών των ΕΛΠ (Ν.4308/2014).

Συνεπώς, η εγκύκλιος 1000637/2-1-2017 δημιουργεί περισσότερη σύγχυση και δεν δίνει ξεκάθαρη λύση.

Εκτιμούμε ότι πρέπει να ακολουθήσει διορθωτική εγκύκλιος ή να υπάρξει «θεραπεία» της σχετικής διάταξης της περ. αε΄ της παρ. 1 του άρθρου 2 του Ν.3874/2010, που αντικαταστάθηκε με το άρθρο 65 του Ν.4389/2016, ώστε η ιδιότητα του κατ΄ επάγγελμα αγρότη να ορίζεται με σαφήνεια. Θα πρέπει λοιπόν να ληφθούν υπόψη οι ΠΟΛ.1003/2014, και ΠΟΛ.1007/2015, ώστε να μην αιωρείται εσφαλμένη ερμηνεία ότι οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος δεν έχουν την ιδιότητα του κατ΄ επάγγελμα αγρότη σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 2 του Ν.3874/2010.

 

Πηγή: www.e-forologia.gr

Και «ψαλίδι» και αυστηρότερα κριτήρια για τις συντάξεις χηρείας

 

 

Ηλικιακό όριο στον επιζώντα σύζυγο, μικρότερο ποσό σύνταξης και ακόμη πιο αυστηρές προϋποθέσεις στις περιπτώσεις διαζυγίου, προβλέπονται για τις συντάξεις χηρείας, σύμφωνα με το νέο τοπίο που διαμορφώνεται με την εγκύκλιο του υπουργείου Εργασίας. Οι αλλαγές αφορούν όλες τις παροχές προς συζύγους και ανήλικα τέκνα, για θανάτους που επήλθαν από τις 13 Μαΐου 2016 και εφεξής καθώς διαμορφώνονται ενιαίοι όροι για όλους, ακόμη και για τους αγρότες ασφαλισμένους στον ΟΓΑ.

 

Αναλυτικά, βάσει νόμου και σύμφωνα με την εγκύκλιο, εάν ο επιζών σύζυγος είναι 55 τη στιγμή του θανάτου παίρνει διά βίου τη σύνταξη, ενώ αν είναι μικρότερος την παίρνει κατ’ αρχήν για 3 χρόνια. Μετά την 3ετία εξετάζεται αν ο χήρος ή η χήρα συμπλήρωσε τα 55 κι αν αυτό συμβαίνει, παίρνει ξανά διά βίου τη σύνταξη στα 67. Μάλιστα, η εγκύκλιος ξεκαθαρίζει ότι εάν ο επιζών σύζυγος έχει ανήλικα τέκνα ή αν τα τέκνα του είναι έως 24 ετών και σπουδάζουν, θα λάβει εκ νέου τη σύνταξη στα 67 ακόμη κι αν δεν συμπληρώνει μετά την 3ετία τα 55, υπό την προϋπόθεση ότι θα τα συμπληρώσει όταν τα παιδιά γίνουν 18 ή 24 εφόσον σπουδάζουν.

 

Βέβαια, η σύνταξη χηρείας θα αντιστοιχεί στο 50% της σύνταξης του θανόντος, και όχι στο 70% που προβλέπεται για παλαιές συντάξεις χηρείας, οι οποίες καταβάλλονταν πριν από την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου. Προσοχή όμως, σύμφωνα με την εγκύκλιο που υπογράφει ο αρμόδιους υφυπουργός Τάσος Πετρόπουλος, οι συντάξεις χηρείας για θανάτους που συντελούνται από τις 13 Μαΐου 2016 και μετά, θεωρούνται νέες συντάξεις και υπολογίζονται με βάση τον νέο τρόπο (εθνική και ανταποδοτική, χωρίς προσωπική διαφορά). Συνεπώς, σε περιπτώσεις ήδη συνταξιούχων, οι οποίοι πεθαίνουν μετά τις 13/5/2016, ο επιζών σύζυγος εφόσον πληροί τις ηλικιακές προϋποθέσεις θα λάβει όχι το 50% της σύνταξης του θανόντος, αλλά το 50% της σύνταξης που θα υπολογιστεί με βάση τα νέα ποσοστά αναπλήρωσης και το σύνολο των αποδοχών για τις οποίες έχουν καταβληθεί εισφορές.

 

Ετσι, για παράδειγμα, ασφαλισμένος με 40ετία αποβιώνει στις 13/5/2016, καταλείποντας επιζώσα σύζυγο 49 ετών με παιδί 8 ετών. Η χήρα θα λάβει τη σύνταξη θανάτου την πρώτη τριετία και δεδομένου ότι έχει ανήλικο, θα εξακολουθήσει να τη λαμβάνει για όσο χρόνο υφίσταται η ανηλικότητα (ή μέχρι τα 24 εφόσον το παιδί σπουδάζει). Μετά θα διακοπεί η σύνταξη, δεδομένου όμως ότι έως την ενηλικίωση του παιδιού η σύζυγος συμπληρώνει τα 55, η σύνταξη θα της επαναχορηγηθεί στα 67.

 

Αναλυτικά, ο επιζών σύζυγος λαμβάνει το 50% και κάθε παιδί το 25%. Το συνολικό ποσό δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό της σύνταξης που ελάμβανε ο θανών. Αν η χήρα/χήρος αναλάβουν εργασία, προβλέπεται μείωση κατά 50% του μεριδίου του, με το ποσό να επιμερίζεται στα παιδιά.

 

Βασική προϋπόθεση είναι επίσης ο θάνατος του ασφαλισμένου ή συνταξιούχου να έχει επέλθει μετά την πάροδο 5 ετών από την τέλεση του γάμου.

 

Μάλιστα, διευκρινίζεται ότι σύνταξη λόγω θανάτου δικαιούται και ο διαζευγμένος σύζυγος αλλά με πολύ αυστηρότερες προϋποθέσεις.

 

Τα παιδιά δικαιούνται σύνταξη εφόσον είναι ανήλικα ή σπουδάζουν (μέχρι 24 ετών). Στον αντίποδα, το δικαίωμα συνταξιοδότησης ενήλικων άγαμων θυγατέρων καταργείται για τις νέες συντάξεις χηρείας.

 

Διά βίου σύνταξη θανάτου παίρνουν τα παιδιά μόνο αν είναι ανίκανα προς κάθε βιοποριστική εργασία. Η ανικανότητα εξετάζεται τη στιγμή του θανάτου, ενώ αν επέλθει μεταγενέστερα δεν δημιουργεί δικαίωμα σύνταξης.

 

Πηγή: www.e-forologia.gr

Πώς θα υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματιών από 1/1/2017

 

 

Από 1 Ιανουαρίου 2017 και για κάθε επόμενο έτος, η βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών των υπόχρεων καταβολής εισφορών που υπάγονται στην Αριθμ. οικ. 61502/3399 απόφαση και στο άρθρο 39 του Ν.4387/2016, καθορίζεται με βάση το καθαρό φορολογητέο αποτέλεσμα από την άσκηση δραστηριότητας κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος.

Μηνιαία βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών αποτελεί το ποσό που προκύπτει από τη διαίρεση του καθαρού φορολογητέου αποτελέσματος του οικείου φορολογικού έτους δια του δώδεκα. Για τον καθορισμό της μηνιαίας βάσης υπολογισμού συνυπολογίζονται τυχόν ποσά που έχουν καταβληθεί με δελτίο επαγγελματικής δαπάνης.

Εάν η μηνιαία βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών είναι μικρότερη του ποσού που αντιστοιχεί στον κατώτατο βασικό μισθό άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών, στο ύψος που εκάστοτε διαμορφώνεται, καθώς και στις περιπτώσεις ζημιών ή μηδενικών κερδών ή υποχρεωτικής ασφάλισης λόγω ιδιότητας χωρίς άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας, ως μηνιαία βάση υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών λαμβάνεται το ύψος του εκάστοτε προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών.

Σε περίπτωση μη υποβολής εκ μέρους του υπόχρεου φορολογικής δήλωσης, οι οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές υπολογίζονται προσωρινά επί της βάσης της ανωτέρω παραγράφου, έως ότου καταστεί δυνατός ο εντοπισμός του φορολογητέου εισοδήματος .

Ειδικότερα για τα πρόσωπα, παλαιούς και νέους ασφαλισμένους κατά τη διάκριση του Ν.2084/1992, τα οποία υπάγονται ή θα υπάγονταν στην ασφάλιση του ΕΤΑΑ, καθώς και για τους αυτοαπασχολούμενους αποφοίτους σχολών ανώτατης εκπαίδευσης, που είναι εγγεγραμμένοι σε επιστημονικούς συλλόγους ή επιμελητήρια που έχουν τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, η ελάχιστη μηνιαία βάση υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για τα πέντε πρώτα χρόνια ασφάλισης αντιστοιχεί στο 70% επί του εκάστοτε προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών.

Εάν η μηνιαία βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών είναι μεγαλύτερη του ποσού που αντιστοιχεί στο δεκαπλάσιο του κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών, ως μηνιαία βάση υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών λαμβάνεται το ύψος του δεκαπλάσιου του εκάστοτε προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών.

Στις περιπτώσεις που κάποιο από τα πρόσωπα του άρθρου 1 της απόφασης, καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 38 του Ν.4387/2016 ως μισθωτός, μηνιαία βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών αποτελεί το άθροισμα του εισοδήματος από την παροχή των μισθωτών υπηρεσιών και του καθαρού φορολογητέου αποτελέσματος από τη δραστηριότητα του άρθρου 1, με την επιφύλαξη των ειδικότερων ρυθμίσεων του άρθρου 38 του Ν.4387/2016.

Στις περιπτώσεις πολλαπλής δραστηριότητας, η κάθε μία εκ των οποίων δημιουργεί υποχρέωση υπαγωγής στην ασφάλιση σύμφωνα με τις γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις του ΟΑΕΕ και του ΕΤΑΑ όπως ίσχυαν έως την έναρξη ισχύος του Ν.4387/2016, μηνιαία βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών αποτελεί το άθροισμα του καθαρού φορολογητέου αποτελέσματος από έκαστη δραστηριότητα. Τα ανωτέρω εφαρμόζονται και στις περιπτώσεις που προκύπτει υποχρέωση πολλαπλής ασφάλισης λόγω ιδιότητας.

Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες, πέραν των ανωτέρω, ασκείται και μία ή περισσότερες δραστηριότητες υπακτέες στην ασφάλιση του ΟΓΑ, σύμφωνα με τις γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις του, όπως ίσχυαν έως την έναρξη ισχύος του Ν.4387/2016, ή βάσει της παρ. 11 του άρθρου 40 του Ν.4387/2016, μηνιαία βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών εισφορών αποτελεί το άθροισμα του καθαρού φορολογητέου αποτελέσματος από έκαστη δραστηριότητα, με την επιφύλαξη των ειδικότερων ρυθμίσεων του άρθρου 40 του Ν.4387/2016.

Τυχόν διαφορά που προκύπτει μετά από τον υπολογισμό των προβλεπόμενων ασφαλιστικών εισφορών βάσει του πραγματικού εισοδήματος του προηγούμενου φορολογικού έτους κατά την έννοια της παρ. 2 της απόφασης με Αριθμ. οικ. 61502/3399 αναζητείται και συμψηφίζεται ισομερώς κατανεμημένη σε μηνιαία βάση έως το μήνα Δεκέμβριο εκάστου έτους.

Για όσους προβαίνουν για πρώτη φορά από 1/1/2017 και εντεύθεν σε έναρξη εργασιών ή δραστηριοτήτων του άρθρου 1 της Αριθμ. Οικ. 61502/3399/30-12-2016 απόφασης, μηνιαία βάση υπολογισμού των πάσης φύσεως ασφαλιστικών τους εισφορών για τους μήνες που μεσολαβούν από το μήνα της έναρξης εργασιών έως το Δεκέμβριο του ίδιου έτους, αποτελεί το ποσό που αντιστοιχεί στο εκάστοτε προβλεπόμενο βασικό μισθό άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών.

Πηγή: www.e-forologia.gr

Παρατείνεται η προθεσμία υποβολής δηλώσεων πόθεν έσχες έως τις 13 Απριλίου 2017

 

 

Σύμφωνα με την τροπολογία του υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Σχέδιο Νόμου με τίτλο "Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης για Συνεργασία στον Τομέα του Τουρισμού μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου." παρατείνεται η προθεσμία υποβολής δηλώσεων πόθεν έσχες έως τις 13 Απριλίου 2017. Αναλυτικά η τροπολογία αναφέρει:

"ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Ειδικότερα:

Με την παράγραφο 1 της προτεινόμενης διάταξης, κατ' εξαίρεση και ειδικώς για την υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης του έτους 2016 (χρήση 2015) του Ν. 3213/2003 και των δηλώσεων οικονομικών συμφερόντων του άρθρου 229 του Ν.4281/2014 παρατείνεται η προθεσμία λήξης της υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης, προκειμένου να συνεχιστεί η απρόσκοπτη υποβολή των δηλώσεων από τους υπόχρεους, λόγω των εκκρεμών ως άνω αιτήσεων ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και επειδή οι εν λόγω δηλώσεις υποβάλλονται για πρώτη φορά υποχρεωτικώς ηλεκτρονικά.

ΆΡΘΡΟ...

1. Η προθεσμία της παρ. 6 του άρθρου 66 του Ν. 4409/2016, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 20 του Ν. 4425/2016, παρατείνεται από τη λήξη της έως και την 13η Απριλίου 2017."

 

 

Πηγή: www.e-forologia.gr